Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pelpet
UTFORSKARE

Anteckning om deltagare vid extern representation.

Dags att lära sig hantera det här med representation. 

Jag har bjudit en kund på lunch som jag betalade med företagskortet. Eftersom det handlar om lunch så är det ju en icke avdragsgill representation men jag får lyfta momsen eftersom kostnaden är under 300 kr/pp. Så inga konstigheter om hur det ska bokföras. Men enligt skatteverkets guide ska man anteckna vilka som deltagit.

Hur gör man det på ett bra sätt? Ska jag skriva en manuell lapp och lägga om bildunderlag? Kan jag anteckna det i samband med bokföringen på något sätt? Behöver hitta en bra fungerande metod som stämmer överens med hur skatteverket förväntar sig att det ska skötas.

 

Pelpet_0-1670779242609.png

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag svarar i tråden för att ge lite spotlight på tråden ifall någon vill dela med sig hur de hanterar detta. 

Det finns inte direkt några tydliga regler kring hur du uppfyller kravet för att anteckna vilka som deltagit utan bara att det skall vara tydligt och korrekt. De flesta jag sett brukar skriva på kvittots baksida som de får, men det är självklart lite svårare i digitaliseringens värld. Du kan anteckna det även i samband med bokföringen som radtext tex, men du behöver även göra det tydligt på underlaget. För att göra det enkelt för dig så hade du kunnat skriva en manuell lapp ja och koppla tillsammans med kvittot som bildunderlag och sedan spara båda två tillsammans. 

 

Om någon annan användare i forumet vill flika in och tipsa hur de hanterar detta så får de gärna göra det. 
Ha en fin dag!


Josefine

Pelpet
UTFORSKARE

Tack för praktiskt svar. Jag har skrivit en anteckning som jag sparat som bildunderlag och lagt med i bokförningsposten. Det borde passera nålsögat om Skatteverket skulle vilja kontrollera.