Hej!
Jag har sålt en inventarie. Jag har tidigare bokfört liknande försäljning över tre verifikationer. Men fick tips att man kunde lägga upp allt under samma verifikation. Jag tillämpar kontantmetoden i min bokföring. Är det helt åt skogen att göra så här, se bild nedan?
Sedan undrar jag om jag ska ändra momskod på konto 3973 till momskod 5? Varför måste detta göras?
Jättetacksam för svar!
Hej
Du kan göra på det sättet men du måste får med momskod 05 (25%) efter konto 3973.
/Joachim
Tack för svar. Jag hade redan lagt in verifikationen och det verkar dock då inte som att man enkelt kan lägga till denna momskod. Utan programmet lägger också till en rad med konto 2611 och skapar en diff. Det tillagda kontot kan sedan inte tas bort, minuskrysset funkar inte. Hur ska man fixa detta?
Hej,
Som jag ser det så ska det inte vara någon momskod på konto 3973.
När man säljer inventarier så får man en differens mellan momspliktig omsättning ruta 5 och utgående moms i ruta 10. Man kontrollerar differensen och om det inte är någon annan differens än det som avser den sålda inventarien så låter man differensen vara kvar och förklarar i informationsrutan till Skatteverket att differens beror på såld inventarie för xxxx kr + moms.
//Carina
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.