Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lina__16
MEDLEM

Är det möjligt att fakturera med både utgående och ingående moms?

Hej,

Jag har en fråga om det är möjligt att fakturera med både utgående och ingående moms på en faktura...

T.ex. vi har en återförsäljare (ÅF) som säljer våra tjänster och som ersättning får ÅF en provision. Min tanke är att vi ska kunna fakturera både försäljningen och provisionen på en och samma faktura till ÅF? Istället för att vi skickar en faktura till ÅF för försäljningen och ÅF skickar oss en faktura för provisionen. Går det? Och får man det?

 

Exempel

ÅF har sålt våra tjänster för 10 000 kr och för det får ÅF 10 % i provision dvs. 1 000 kr.

 

Faktura till ÅF:

Försäljning tjänster 10 000 kr (kredit 3041, momskod 1)

Provision -1 000 kr (debet 6050, momskod 0)

Moms provision -250 kr (debet 2641, momskod 0)

Moms 2 500 kr (kredit 2611)

Summa att betala 11 250 kr (debet 1510)

 

Blir det rätt att göra så? Eller finns ett bättre sätt? Och än viktigare, får man hantera det så?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Detta är inte riktigt lätt att svara på tyvärr, då det inte är så lätt att hitta information kring detta. Jag skulle säga att det inte är fel att göra så, förutsatt att du kan visa beloppet gällande den utgående momsen samt den ingående momsen separat på fakturan. Detta hade i tur nästan betytt att du hade behövt att skapa en egen fakturamall för det. Det du också hade kunnat göra är att fakturera försäljningen samt provisionen på samma faktura och istället hantera det snarare som en kreditering av den försäljningen som du anger. Man kan ju se provisionen som att det minskar ÅFs varukostnad samt er försäljning, då hen verkar vara någon form av återförsäljare i detta scenariot.

 

Det enklaste skulle vara att antingen skapa två fakturor, en kundfaktura och en självfaktura för att separera det som försäljning och kostnad alternativt att ÅF skickar en faktura gällande den provisionen hen bör ha. Det finns dock ett par krav för att kunna skicka en självfaktura som du kan läsa om här.

 

Jag skulle dock ändå rekommendera att du tar kontakt med Skatteverket för att höra om det går att göra som i ditt exempel på fakturan eller om det måste hanteras på något annat sätt, då jag inte riktigt kan hitta några tydliga riktlinjer kring hur en sådan fakturering bör ske och inte kan garantera att mina förslag är giltiga utefter din situation. Om de inte kan hjälpa så borde du kunna vända dig till bokföringsnämnden angående vad som anses vara korrekt enligt god redovisningssed. Kanske att någon användare i forumet har haft erfarenhet kring detta som kan hjälpa dig i om detta är möjligt?

 

Ha en fin dag!

/ Josefine

Tack Josefine! Jag börjar med att kontakta Skv. Tar också tacksamt emot mer input om det finns fler i forumet som har någon erfarenhet kring detta!