Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Simonstudent99
NY MEDLEM

Är fika på kafe avdragsgillt och hur bokför jag det?

Hej!

 

Jag har mycket möten på cafeér där jag bjuder kunderna eller samarbetspartners på en kaffe och något enklare tilltugg (bulle eller dylikt). Är detta avdragsgillt och hur bokför jag en sån här kostnad, är det även avdragsgillt om jag köper en kaffe till mig själv enbart om jag exempelvis är påväg till kontoret eller om jag ska sitta på ett café och gå igenom bokföringen? Jag har läst omkring på forumet och sätt att fika är avdragsgillt men undrade om det också gällde fika på caféer och kaffe som inte görs på jobbet.

 

Stort tack på förhand alla som kan ge mig upplysningar om detta,

 

Simon 

7 SVAR 7
CarinaEsp
CHAMPION

Hej

 

Reglerna för representation finns att läsa här Representation - moms och avdrag | Skatteverket

På sidan finns även en "räknesnurra" där man fyller i belopp och får fram vad som är vad till bokföringen.

 

Rent generellt så kan man säga att fika/mindre förtäring som inte överstiger 60 kr per person och heller inte är att se som en måltid är avdragsgillt. Fikar du på café så är det sällan man kommer under 60 kr om man inte bara tar en slät kopp kaffe.

 

Om du köper kaffe till dig själv på väg till kontoret så är det inte en kostnad du kan göra avdrag för. 

 

//Carina

Linda11
MEDLEM

Jag har sökt runt men inte hittat något relevant svar:

Får man köpa fika (t.ex frukter, yogurt, smörgås) för en eller två veckor? Hur man bokför den då? 60 kr x 10? Vad måste stå på beskrivning? "Fika 2 personer i 2 veckor" dvs 1.200 kr så att det kan konteras som avdragsgill.

Tacksam för något svar 🙂

Hej

Jag är inte helt säker på att det går att göra inköp på det sättet och ta det som avdragsgill representation.

Skulle råda dig att ta frågan direkt med skatteverket och höra vad de säger om det upplägget.

/Joachim

Linda11
MEDLEM

Tack!

Linda11
MEDLEM

Fått svar från Skatteverket: 
FRÅGA: "Gäller fika till företasgspersonal. Hinner inte riktigt med inköp varje dag. Får man köpa fika (t.ex frukter, yogurt, smörgås) för en eller två veckor? Hur man bokför den då? 60 kr x 10? Vad måste stå på beskrivning? "Fika 2 personer i 2 veckor" dvs 1.200 kr så att den totala kostnaden får bokföras som avdragsgill?
SVAR: Du kan bokföra kostnaden på det sättet som du beskriver, då det är okej att köra inköp av fika för flera dagar.

Hej

OM det gäller personal så stämmer det att du kan bokföra det som du skrev. Det är dock skillnad på hur du ställt den ursprungliga frågan där du skrev kunder och samarbetspartners vilket inte är anställd personal och då skulle jag säga att du inte kan hantera det på detta sättet. 

Men å andra sidan så när inköp görs och ställs på ett kontor så kan ju både kunder och personal nyttja detta och det är svårt att säga vem som tagit vad så du bör kunna bokföra det på samma sätt oavsett om det gäller anställd pesonal, kunder eller samarbetspartners.

/Joachim

Tack för förklaringen!