Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Arbetsgivaravgifter, personalskatt och moms vid årets slut

Hej!

Sitter och ska avsluta böckerna för 2016 och håller på att stämma av.

Den 30 december gjorde jag en löneutbetalning och den 31 december bokförde jag över och "nollade" 2710 och 2731 till 1630. 

Är detta rikgtigt?

Gjorde detsamma med 2650 (alltså nollade det mot 1630) men läste att man inte skulle göra det utan att det ska stå som momsskuld i balansräkningen snarare än skatteskuld på 1630.

Behöver jag korrigera? En bit in i jan 2017 betalade jag in mina arbetsgivaravgifter och personalskatter och tänker att det kanske först är då man ska ta det där "onödiga steget" via från 2710/2731 via 1630, alltså i samband med inbetalningen från 1930.

Vill bara att allt ska bli rätt innan jag bokför årets resultat : )

Allt gott,

Max

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Max!

Du är inne på rätt spår, men du är lite för tidigt ute. Då du betalar pengarna till Skatteverket bokförs det som en överföring från 1930 till 1630, samma datum som pengarna flyttas över. När Skatteverket sedan drar pengarna avseende skatten, arbetsgivaravgifterna och momsen nollställer man konto 2710, 2731 och 2650 mot 1630, först då. Båda dessa verifikationer brukar alltså göras först på 2017, vilket innebär att man har utgående saldon på dessa kontot för 2016. Detta är helt i sin ordning.

Så vänd de ombokningarna du gjort, och gör de första senare när de blir aktuella på 2017.

Ha en trevlig helg!

/Karl
HAK__1
UTFORSKARE

Även jag har en fråga kring arbetsgivaravgifterna vid årets slut.

Jag har efter varje gång skatteverket dragit pengarna fått noll på skattekontot, men när jag nu ska göra stegen i januari för december månad så nollas den innan jag gör det sista steget. Dvs jag har bara bokfört att jag satt in pengar på skattekontot (K1930, D1630).

 

Bokför Visma Eekonomi detta automatiskt och hamnar som en skuld vid årsskiftet - och det sista steget är därför redan gjorts?