Hej,
Jag har använt fel konto 2091 när det ska vara konto 2098. Jag har gjort korrigeringsverifikation. Jag korrigerade den som var bokförd 2023 men den blev automatiskt bokförd år 2024. Hur kan jag rätta denna? Har inte kunnat 0 ställa med en korrigeringsverifikation.
Sedan ser jag att "Årets resultat" från år 2021 har av någon anledning inte blivit överförd till 2022. Hur kan jag bokföra för att det ska bli rätt?
Tack för svar på förhand.
//Pär
Hej
Att rättningen är gjord i 2024 gör inte något då det inte påverkar något mer än kosmetiskt flyttar om en summa från ett eget kapital konto till ett annat. Så min rekommendation är att låta det vara som det är.
gällande resultatet i 2021 så skulle jag behöva se hur balansrapporterna för 2021 och 2022 ser ut för att kunna svara på detta.
/Joachim
Hej och stort tack för svar!
Här kommer bilder från Balansrapporten 2021 och 2022, räcker denna info?
Hej
Vad jag kan se i balansrapporterna så är det utgående saldot på årets resultat i 2021 - 24 546,12 och i 2022 så har du samma belopp som ingående balans på årets resultat. Så det ser helt korrekt ut enligt vad jag kan utläsa ur balansräkningarna utan att se det på kontonivå.
/Joachim
Tack,
Men det "Balanserade resultatet" är det där det inte hängt med i överföring från 2021 till 2022, har du något förslag hur jag kan rätta till det?
Hej
jag skulle föreslå att du gör rättningen av det totalt i 2023 om boksluet inte är klart alternativt i 2024. Du skall inte behöva rätta till detta i de tidgiare avslutade åren.
För att kunna svara på hur så skulle jag behöva en balansräkning från 2023 där man ser samtliga konton och belopp på respektive konto.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.