Hejsan, Jag har precis bokförd årets resultat enligt konteringsförslag som finns när man skapar en manuell verifikation, vilket enligt förslaget förifyllde konto 2099. Jag ser dock enligt er instruktion nu i forumet att det skulle ha varit 2019.
Vi är alltså en samfällighetsförening som har registrerat oss iår som momspliktiga. Jag förstår att den momsredovisning som jag har skickat in till Skatteverket påverkas inte, men skulle ni ändå rekommendera att jag öppnar året och gör antingen en ny verifikation bara mellan 2099 och 2019 eller korrigerar den första och gör om. Är det värt för oss? Och lite synt att automatisk förslag inte känner av att vi är en "enskild firma" och ger förslag för "AB".
Fråga 2: jag vill vända förra årets resultat på 2024 och tänkte igen använda konteringsförslag, och får igen förslag för AB:
och inte för enskild firma:
Beror det på fel i våra inställningar någonstans eller hur ska jag tänka här: antingen behåller och kör jag vidare på automatiska konteringsförslag som för AB fast vi är EF, eller så måste vi göra all manuellt varje gång. Spelar det någon roll? Det enda vi egentligen är ju skyldiga till är att betala rätt moms till skatteverket.
Tacksam för tips! Mariana