Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Årsavstämning - Periodiseringskonton / Årets resultat / Moms

Hej!

Nu sitter jag och kikar igenom årsavstämningen i Visma eEkonomi Bokföring. I den finns "Kostnader och intäkter". Längst ner i den kategorin finns "Stämmer saldot för dina periodiseringskonton?", och jag har inte bokfört något på periodiseringskonto (1700-1790) under år 2024. Är det något man måste göra, och vilka bokföringskonton ska man isf använda?

Vilka verifikationer är det som man manuellt behöver göra i slutet av räkenskapsåret, och är det någon specifik ordning man bör göra det?

Det jag har bokfört in på 2024-12-31 nu är varulagrets värde, vilket gjorde att hela mitt resultat för 2024 ändrades så att istället för minus gick jag plus då kostnader minskade med hela varulagrets värde. Årets resultat bör man då bokföra in efter att man har bokfört in varulagrets värde - annars blir det tokigt?

Sen vet jag att jag ska bokföra in momsredovisningen också. Men måste man bokföra in momsredovisningen på 2024-12-31 också eller gör det inget att den bokförs in i exempelvis januari?

Det sista att bokföra in i räkenskapsår 2024 innan man stänger året:

1. Värdet på varulagret (1460 - Debet, 4900 - Kredit)

2. Värde för periodiseringskonton (om man nu behöver det?) (vilka bokföringskonton?)

3. Årets resultat (när jag använder bokföringsförslag "Bokföring av årets resultat" får jag upp 8999 - Årets resultat och 2019 - Årets resultat, delägare 1 - stämmer det för en enskild firma?)
4. Momsredovsining (2650 - Redovisningskonto för moms - ska man fixa en manuell verifiaktion 2024-12-31 eller spelar det ingen roll när?

Är detta en bra ordning? Har jag missat något? Vore skönt att kunna stänga år 2024.

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
30 SVAR 30

Hej

ja stänga året kan du lägga in där också.

Ingeående balanserna skall föras över från 2024 till 2025. För det är mellan de åren du menar?

/Joachim

Hej igen!

Okej, perfekt!

Ja precis. 2024 är mitt första år.
När jag går in på "Inställningar" -> "Räkenskapsår och IB" - "Redigera" (för 2024-01-01 - 2024-12-31) så finns ju "Ing. balanser" till höger där. Där är allt 0 då jag inte har haft något från 2023. Du nämnde något om att systemet kommer att fylla i detta automatiskt, eller är det något jag behöver göra manuellt - innan eller efter jag klickar i rutan för "Lås bokföringsåret" och "Spara"?

Tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Har du skapat ett nytt år än? Så fort du försöker bokföra något på ett datum i 2025 så kommer det en fråga/Notifiering om att 2025 kommer skapas.

Det är först då du kan se balanserna i 2025.

/Joachim

Hej igen!

Ja, jag skapat ett nytt år där jag har börjat att fylla på med allt som du har nämnt tidigare att jag ska göra med eget kapital, momsinbetalningar, löpande bokföringen, vanliga händelser osv, men det är fortfarande 0 i allt i Ing. balanser på 2024. När jag går in och kollar på 2025, på samma sida, så finns det ingenting alls där Ing. balanser syns på 2024.
Om jag hade kunnat bifoga skärmbilder så hade jag gjort det, men det verkar som att den funktionen är borttagen?

Mvh,
Rickard
Klossoteket

i bKolla då i balansräkningen för 2025 har du inte belopp i kolumen vid periodens början där?

I mina system finns det inte ens fält att fylla i belopp under räkenskapsår och IB då detta enbart är aktuellt i år 1. Ingående balanser läggs bara in år 1 i systemet om man kommer från ett annat system i en pågående verksamhet som byter system och man inte har någon fil att importera.

/Joachim

Hej igen!

Jo, jag har belopp i kolumnen som du visar för 2025 - tillgångar, kapital och skulder.

Okej, men då om jag inte har använt något annat bokföringssystem innan så kan man helt enkelt strunta i "Ing. balanser" där och då ska allt bara vara 0? 🙂 2024 var ju då jag började göra bokföringen, och då jag startade den enskilda firman.
"Ingående balanser läggs bara in år 1 i systemet om man kommer från ett annat system i en pågående verksamhet som byter system och man inte har någon fil att importera."

Precis, mitt 2025 ser likadant ut som ditt - det finns inget att fylla i. Det finns bara i 2024, men då kan jag bara lämna det helt tomt där - alltså helt nollat sen när jag väl ska stänga året? 🙂

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Precis du hade inte med dig några balanser från 2023 så den kan du helt bortse från.

/Joachim

Hej igen!

Tack snälla Joachim! Du gör en klokare och klokare för varje dag! Det finns mycket att lära sig vad gäller bokföring och dess system.. 😜

Jag återkommer här i tråden igen om det dyker upp några funderingar gällande de avslutade delarna för räkenskapsår 2024/början av räkenskapsår 2025 som inte har med den "vanliga" bokföringen att göra. Kanske dyker upp någon fråga gällande skapandet av bokslutet. De andra delarna känner jag att jag har rätt bra koll på.

Ha en fortsatt fin dag och en trevlig helg! 🙂

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Skönt att höra att det klarnar mer och mer. 

Du är välkommen åter när det behövs.

Önskar dig detsamma.

/Joachim

Klossoteket
UTFORSKARE

Det är inte så att man måste fylla i allt manuellt det första året, och sedan sköts allt automatiskt framöver sen?

För i så fall kan jag gå in och kolla på kontoanalysen för 2024 och sedan föra över alla värden till Ing. balanser? Eller det kanske inte är så man ska göra? 🙂

Mvh,
Rickard
Klossoteket