Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TO2024
MEDLEM

Årsavstämning

Hej Joachim, 

Återkommer här med mina tidigare frågor.

Mvh

Tommy

20 SVAR 20
Joachim E
MODERATOR

Hej

Kan du bifoga din balansrapport för 2025 där man kan se samtliga konton som har utgående saldon så skall jag förklara med faktiskt konteringar av dina siffror.

/Joachim

Hej,

Hittar inte att man kan bifoga en pdf någonstans?

Mvh

Tommy

Hej

PDF filer går inte att bifoga utan enbart bilder så ta en skärmdump av PDF filen och bifoga bilden/bilderna av den.

/Joachim

TO2024
MEDLEM

TO2024_0-1742992668542.png

TO2024_1-1742992710710.png

Hej

Omföringen av det egna kapitalet bokför du på detta sätt

Momsen på 2650 skall du bokföra betalningen av den mot

Ha du betalt den från företagskontot så blir konteringen på detta sätt

1930 kredit 43 793
2650 Debet 43 793

Har du betalt det från ett privat konto så skall det bokföras på detta sättet.

2018 Kredit 43 793
2650 Debet 43 793

/Joachim

TO2024
MEDLEM

Hej Joachim,

Tack för svar!!

Fick besked idag från supporten att felet var att att jag inte kunde använda tillvalet var att det låg uppe ett räkenskapsår för 2022/2023 som jag inte hade då mitt första räkenskapsår var 2023/2024. Vi omstartade allt och så funkade det. Nu ser jag att balansräkningen är lite annorlunda mot tidigare, beräknat resultat är detsamma på  523 962,96, men det skiljer sig lite under eget kapital och kortfristiga skulder?

TO2024_0-1743014834920.png

TO2024_2-1743014882695.png

1. Angående bokföra momsen så har jag betalat via företagskontot, men hur gör jag, skall jag öppna upp den verifikationen under kontoanalys och redigera? Min momsredovisning är liksom tom, och det står under moms i årsavstämningen här nedan att alla momsredovisningar måste vara bokförda men att de stäms av automatiskt? Och det står att det inte är aktuellt ännu att stämma av bokföringskontot för moms? Går inte klarmarkera momsen, men supporten sa att de gjorde inget?

TO2024_3-1743015873399.png

2. När det gäller då den här omföringen av det egna kapitalet så undrar jag om jag behöver göra det då det inte finns ett föregående års resultat? Eller jag måste kanske göra det oavsett, jag ser att det är i alla fall samma belopp som tidigare. Såg om man har Visma eEkonomi kan man använda bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton när man skapar verifikationen, då hämtas alla konton automatiskt och du ser varje kontos saldo ute till höger om kontoraden, blir det rätt?  

Mvh

Tommy

Hej

1. Det är inte själva momsredovisningen du skall titta på utan betalningen som gjorts från banken. Hur har du bokfört den?

1930 Kredit 43 793
???? Debet 43 793

2. Ser nu att resultatet ännu inte är bokfört så omföringen av resultatet bör du vänta med tills resultatet är bokört i 2024 då det kommer komma in under eget kapital också då. Så gör klart allt i 2024 och återkom med en balansrapport efter allt är avslutat i 2024.

/Joachim

TO2024
MEDLEM

Hej Joachim,

Tack för återkoppling, 

Såg att sista momsen var bokförd på konto 2012 och inte 2650 som för alla andra gånger? Redigerat det, så här ser balansräkningen ut för 2023/2024; 

TO2024_1-1743075670836.png

TO2024_3-1743075728890.png

När det gäller årets resultat, så sa supporten att det sker automatiskt när jag har valt tillvalet och skulle inte göra det manuellt under årsavstämningen, var det fel? 

Mvh

Tommy

Hej

Nej det är inte fel men du skall inte föra om summorna på eget kapital förrän den bokföringen är inlagd i eEkonomi efter att du gjort klart bokslutet.
Det kommer tillkomma en post under eget kapital på konto 2019 efter det.

/Joachim

TO2024
MEDLEM

Hej igen, 

Sorry för mina frågor, bara så jag fattar rätt; 

1. Är momsen och balansräkningen rätt nu?

2. Är årets resultat bokfört?

3. Du sa tidigare att omföringen av det egna kapitalet skulle jag bokföra enligt nedan. Men det skall jag göra först när bokföringen är inlagd i eEkonomi efter jag har gjort klart själva bokslutet? Och vad gör då sedan från konto 2019?

TO2024_0-1743088929282.png

Mvh

Tommy

Hej

1. och 2 kan jag inte svara på utan att du bifogar en korrekt balansräkning. Jag ser inte ditt system och vad du har gjort.

3. Skrev att du skall avvakta med den och återkomma med en ny balansräkning för 2025 där det bokförda resultatet också är med.
Den konteringen kommer så annorlunda ut då så släng den bilden/konteringen.

/Joachim

TO2024
MEDLEM

Hej, 

Jag förstår, men jag bifogade en ny balansräkning tidigare här ovan, antog att du ville se det som avser perioden: 2023-12-01 - 2024-12-31, eller skall det vara perioden: 2025-01-01 - 2025-12-31? Bifogar båda.

Annan fråga, det står att man skall låsa bokföringen senast 22 mars, går det att göra senare?

Mvh

Tommy

2023/2024

TO2024_0-1743091047000.png

TO2024_1-1743091089314.png

2025

TO2024_2-1743091139905.png

TO2024_4-1743091193475.png

Hej

Resultatet är inte bokfört i den. Det ligger fortfarande kvar som ett beräknat resultat längst ner vilket det inte skall göra om det vore bokfört.
Det borde finnas en rad under eget kapital med konto 2019 årets resultat också vilket det inte gör.

Momsen är korrekt nu i 2025.

Om du är klar i visma deklaration/årsredovisning så måste du på sista sidan markera denna och se till så det som skapas av systemet förs tillbaka till eEkonomi. Tänk på att året 2024 inte får vara låst i eEkonomi då.

/Joachim

TO2024
MEDLEM

Hej Joachim,

Jag är osäker på hur jag skall få till årets resultat, enligt supporten så skulle det ske automatiskt när jag la till årsbokslut/deklaration och klickade på den gröna knappen? Men jag har tänkt att det står ju under slutkontrollen att när man har bokfört årets resultat där med en manuellt verifikation är alla förberedelser som krävs för att arbeta med din deklaration gjorda och man skall gå vidare till Visma eEkonomi Deklaration/Årsbokslut? Men nu när jag går in där så är det tomt, årets resultat är borta? 

Hur gör jag, hur hittar jag konto 2019? 

Tack för råd för låsning av året! Var inne där man låser bokföringsåret, och när jag går in på redigera så är ing balans 0? Och det finns längst ner en länk som heter importera SIE1 fil? Är det kvar att göra efter vi omstartade programmet igår och därav jag inte får fram årets resultat? 

Tack

Tommy

Hej

Det låter som du inte gjort något i själva programet visma deklaration/årsredovisning i så fall. Du måste gå in  och göra klart alla dessa steg i Visma deklaration och åresredovisning. Det är när du är klar med detta som du på sista steget Gör färdigt och lås kan markera att året skall låsas och resultatet importeras tillbaka till eEkonomi. 

/Joachim

TO2024
MEDLEM

Hej igen, 

Jag är lost här.. får inte till det, så här ser det ut i deklaration/årsbokslut under balans och resultatkonton? 

Jag skulle verkligen behöva någon som du som kan Visma utan och innan och hjälper mig med årsbokslutet och deklarationen med bilagor så det blir rätt, just nu känns det som det blir väldigt fel... 

Kan man anlita dig, eller vet du någon som kan hjälpa till?  

Mvh

Tommy 

TO2024_0-1743169204166.png

TO2024_1-1743169253042.png

Hej

Jag har dessvärre inte möjlighet att hjälpa dig så får hänvisa dig till att söka rätt på en konsult/revisor på orten du bor.

/Joachim

TO2024
MEDLEM

Hej

Ahh, du kanske är anställd av Visma, tänkte du var egen och att du kan erbjuda en bredare service? Kan du rekommendera en konsult som är bra på Visma och kan leda en igenom detta i Stockholm?

Tack

Tommy

Hej

Det stämmer att jag arbetar för VIsma så blir en konflikt i intresse i detta fallet.

Jag har personligen ingen byrå att rekommendera men vi har en sida där man kan söka efter en byrå i sitt närområde.

https://vismaspcs.se/hitta-redovisningsbyra

/Joachim

TO2024
MEDLEM

Då förstår jag, trodde du var egen och konsultade för visma.. kollar in byråer i närområdet, blev matchade tidigare med en byrå på västkusten som skulle ta 8000 kr, tyckte det var lite saftigt...

Jag skall ringa supporten innan och försöka ta reda på varför jag inte kan få in årets resultat?

Mvh

Tommy