Jag upptäckte under 2024 efter årsstämma och inlämnad deklaration en miss på konto 2440. Jag korrigerade den missen med en korrigeringsbokföring där jag vände felet på 2440 mot 2091.
Det ger mig ett problem med årsbokslutet.
När jag nu gör årsbokslutet föreslår Visma eEkonomi att jag skall balansera föregående års resultat med föregående års resultat värde.
Sedan klagar eEkonomi kontrollfunktionen att detta ger ett balanserat resultat i år som är större än balansräkningen visar (skillnaden är korrigeringen jag själv gjorde i 2091 mot 2440).
Jag kan lösa detta genom att upprepa precis den korrigeringen i raden "balanseras i ny räkning" och istället för föregående års resultat använda föregående års resultat plus min korrigering i 2091.
Detta verkar rimligt på mig. Men jag skulle gärna ha bekräftat att detta är ett rimligt sätt att göra både bokföringen och årsredovisningen på.
--- Mats ---
Hej
Vad exakt var det ursprungliga felet som gjorts mot konto 2440? Jag undrar varför det bokförts om mot balanserat resultat?
Om det var en leverantörskuld som bokförts upp fel så borde den konteringen bara vänts bort dvs mot samma konton men där debet och kredit bytt plats.
/Joachim
Hej, tack för svar.
Det saknades en avgift på 95 kronor som skuld, en kostnad som korrekt drogs av leverantören (via autogiro, ihop med de andra kostnaderna, så kostnaden på företagskontot var korrekt). Kostnaden uppstod under förra året men såg mindre ut på grund av den saknade leverantörsskulden. Den drogs mot resultatet i år, när felet upptäcktes, eftersom resultatet redan hade deklarerats i fjol utan de 95 kronorna, och därmed fel resultat deklarerats.
Hej
Måste erkänn att jag inte helt förstår.
Du har inte möjlighet att bifoga samtliga konteringar som är gjorda av de 95 kronorna i både 2024 och 2025 så jag får se hur bokföringen av dessa ser ut.
/Joachim
2023: Ett antal, först en 2440 mot hela kontraktet, sedan en serie med 2440 vänt mot 1930, där första 2440 var 95 för liten
Den som jag sedan vände: 2024-04-01 2440 -95, 2091 95
Hej
Det bör i så fall bokföras mot 1930 om en rättning mot just 2440 och 1930 var 95 kr för liten.
Så korriera din verifikation och byt ut 2091 till 1930.
Då det inte påverkat resultatet utan enbart 2440 och 1930 så skall kontot för balanserad vinst/förlust inte förändras. Det är orsaken till att du får en diff i bokslutet på just detta.
/Joachim
1930 var inte för liten, bara 2440 var för liten. När jag korrigerar 2440 behöver jag ett motkonto, och 1930 kan inte vara ett motkonto eftersom 1930 är korrekt.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.