Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JonasRylander
MEDLEM

Årsbokslut

Hej,

när jag startade upp e-ekonomi blev de ingående balanserna fel på 0,45 öre. Det har hängt med mig i flera år. Nu vill jag lösa detta problem så att det inte kommer med mig när jag återigen skall göra mitt årsbokslut. Hur skall jag lösa detta i bokföringen utan att behöva lösa upp föregående år?

Jonas

13 SVAR 13
Pamela J
MODERATOR

Hej @JonasRylander 

 

Tack för din fråga och välkommen till forumet!

 

Du kan göra en korrigeringsverifikation i det räkenskapsår du nu ska avsluta/deklarera. Om du önskar ett mer konkret konteringsförslag ber jag dig återkomma med lite mer info kring vad det var som blev fel i de ingående balanserna. Är det balanserat resultat som är fel? Antar även att det rör sig om 0,45kr och inte 0,45 öre? 

 

Önskar dig en fin dag!

/Pamela

Hej Pamela,

 

tack för svar. Förra året hade jag en obalans på balansräkningen på, mycket riktigt, 0,45 kr.

 

Nu när jag har gjort klart alla verifikat för 2023 har jag en diff på 2440 på 0,45kr. Och jag vet inte hur jag skall kontera bort detta.

 

Hälsningar

Jonas

JonasRylander
MEDLEM

JonasRylander_0-1720778288044.png

 

Hej igen!

 

Då det rör sig om en diff på enbart 0,45kr så kan du boka bort det som öresutjämning på konto 3740. 

Det ser ut som att du har ett positivt utgående saldo på kontot vilket man inte brukar ha då det isf är en så kallad 'negativ skuld' men om det stämmer ser konteringen ut så här:

2440 Kredit 0,45kr

3740 Debet 0,45kr

 

Om det istället är så att utgående saldo på 2440 är negativt så spegelvänder du bara konteringen ovan.

 

Trevlig helg!

/Pamela

JonasRylander
MEDLEM

Hej, fortsatt utmaning. Efter att jag justerade öresavrundningen får jag nu en balansräkning som inte går ihop på 0,90kr. Se bifogad balansräkning. Felet verkar nu ligga i att jag bokat förra årets vinst förlust felaktigt. Detta gjordes när jag försökte rätta förra årets balansräkning utan att lyckas. Bifogar balansräkningen.

JonasRylander_0-1721200033632.png

 

Hej igen,

 

Har du möjlighet att även bifoga balansrapporten för RÅ 2022?

 

/Pamela

JonasRylander
MEDLEM

Kommer här

JonasRylander_0-1721226560127.png

 

Tack!

 

Utan full insyn i din bokföring är det svårt att "se hela bilden" men balansrapporterna visar att det kvarstår ett beräknat resultat vid årets slut (både 2021, 2022 och 2023). Detta i sig orsakar differens i balanserat resultat vilket medför problem vid upprättandet av årsredovisningen. Då det i ditt fall rör sig om under 1kr och du är säker på att det var felaktigt inlagda ingående balanser bör det vara ok att justera bokningen av årets resultat i RÅ 2022 för att balanserat resultat ska stämma inför årsredovisningen av 2023. Detta görs i sådana fall genom att justera verifikationen för årets resultat 2022 (ändra 5 817,91kr till 5818,81kr) och därefter överföra de uppdaterade balanserna till 2023.

Normalt sett får man inte ändra något i stängda/deklarerade år men detta är isf ett undantagsfall. Dock rekommenderar jag dig att dubbelkolla med Bolagsverket om dem har någon invändning kring detta. 

 

Vänligen 

/Pamela

JonasRylander
MEDLEM

Hej igen,

jag får inte ordning på det utan får en diff i balansräkningen hur jag än gör. Jag tror jag måste sätta upp ett nytt bolag och lägga in ingående balanser som stämmer för att få ordning på det. Frågan är hur jag gör med årets inlämning. Programmet hindrar mig nu från att lämna in min årsredovisninig digitalt pga det differans jag har på 1kr i min balansräkning. KAn jag komma runt detta? Jag lyckades förra året.

Hej

Om du gör en omföring som ser ut på detta sätt så kommer det bli rätt

2099 Debet 0,9
2091 Kredit 0,9

Då flyttar du bara diffen på resultatet till det balanserade resultatet där det skall ligga.

Ser inte att du behöver starta ett nytt bolag för att rätta till detta utan det ovan skall räcka.

/Joachim

JonasRylander
MEDLEM

Hej och tack för svar. 

gör jag bokningen i det året jag jobbar med dvs 2023 eller i fg år?

 

just nu är balansen 0kr på 2099. 

jag har tidigare använt 2098, 2099 och 8999.

 

gör det någon skillnad i ditt svar ocan?

 

hälsningar

jonas

Hej

Det borde korrigeras i 2023 och det bör räcka med den konteringen som jag bifogade innan för att reglera det blanserade resultatet.

/Joachim

JonasRylander
MEDLEM

Tack, lyckades nu lämna in redovisningen.