Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rbergarn
MEDLEM

Årsredovisning och konto 1120

Hej,

 

Jag har via mitt aktiebolag haft en investering/förbättring utför på den fastighet som jag haft aktiebolaget i, detta har bokförts på konto 1120.

Nu har jag sålt den förbättringen till fastighetens företag, dvs den fins ej med i mitt AB längre.

Hur bokför jag bort detta från konto 1120 inför årsredovisningen?

 

/Roger

 

8 SVAR 8
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Roger! 

Det var en klurig fråga men vi ska försöka hjälpa dig så gott det går. Hade svårt att hitta information kring vad som gäller här och känner att jag dessutom skulle vilja ha lite mer information av dig innan vi går vidare. 

Jag tolkar det som att du har gjort och bokfört en förbättring i en fastighet du inte använder längre själv och att du sålt vidare förbättringen/investeringen till det företag som använder fastigheten idag. Här funderar jag på vad som skett tidigare i den löpande bokföringen gällande förbättringen? Är det ett slags inventarier som det gjorts avskrivningar på eller hur har detta hanterats från början? 

 

Återkom gärna så tar vi en titt på det igen. 🙂 
Önskar dig en fin fortsatt dag sålänge! 
/My 

Hej,

 

Japp det rör sig om ett solcellsanläggning som det gjorts nedskrivningar på mm.

Men nu är solcellsanläggningen såld till det bolag som äger fastigheten i en enskild firma

 

/Roger

 

Hej igen Roger! 

Tack för infon. 
Jag har försökt att hitta information kring vad som gäller vid försäljningen, vilket inte är helt tydligt men jag läste lite om det på Skatteverkets sida Solcellsanläggningar på näringsfastighet för att komma vidare. Eftersom du har lagt in solcellsanläggningen som en anläggningstillgång och gjort nedskrivningar på denna så tänker jag att det bör bokföras som en försäljning av en anläggningstillgång också. Eftersom du använder Visma eEkonomi så kanske du har använt programmets färdiga hantering för anläggningstillgångar, isåfall kan du i vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång läsa om hur du hanterar försäljningen i programmet. Är det något du hanterat manuellt så kan du istället ta hjälp av tråden Bokföra försäljning av inventarier

 

Jag kommer också se till att dubbelkolla vad som gäller här så det verkligen stämmer inför din årsredovisning, vi kommer återkomma till dig i tråden igen i början på nästa vecka. Ville bara under tiden höra av mig i tråden så du vet att vi ser över det och hur vi har resonerat. Har någon annan forumanvändare erfarenhet av området är det självklart välkommet att flika in här också. 

 

Önskar dig en trevlig helg sålänge! 🙂 
/My 

Hej,

 

Ja kanske det blivit lite fel här då i min visma.

För jag skicka en faktura över försäljningen i sig med lite mer inventarier, samt försökte bokföra den som du skrev via försäljning av inventarier, men då blev det dubbelregistrerat som inkomst. Alltså både inkomst försäljning av inventarier, samt inkomst på själva fakturan jag fått in. Jag fick alltså ta bort den ena dvs försäljningan av inventarie för att det skulle bli rätt. Det gjorde jag med hjälp från personal från Visma. Men nu när jag skall deklarera blir det då fel och inte godkänt när jag vill lämna in den.

 

/Roger

 

Hej!

 

Ja det kan möjligtvis vara så att något blivit knepigt. Om man utgår från att du har kontantmetoden och lagt upp solcellerna som inventarie i funktionen Anläggningstillgångar så skall man alltså göra enligt stegen i denna hjälpen för att få allting rätt i bokföringen och programmet:

 

Skapa och bokför fakturan för försäljningen av inventarierna. Detta bokförs mot 1930 debet och 30XX i kredit samt eventuell moms i kredit. Steg 2 blir att registrera försäljningen i funktionen Anläggningstillgångar för att avgöra eventuell vinst/förlust samt bokföra bort det bokföringsmässiga värdet på tillgången. Där krediteras konto 1120 samt eventuellt avskrivningskonto debiteras för att få bort tillgångsvärdet. Samtidigt så debiteras ett intäktskonto (3XXX konto ) för att ta bort hela intäkten ex moms som tidigare bokförts via fakturan och en eventuell vinst/förlust bokförs mot ett 39XX/79XX konto. På så sätt så får man bokfört rätt gällande momsen på försäljningen, tagit bort tillgångens värde samt redovisat eventuell vinst eller förlust. 

 

För att avgöra varför det blir fel när du deklarerar och inte godkänt så får du gärna förklara hur det är bokfört hos dig och hur det tidigare blev dubbelregistrerat. När det blev dubbelregisterat, hade det bokförts manuellt något av händelserna då, eller hanterades något via funktionen Anläggningstillgångar? Har du för närvarande kvar tillgången i den funktionen eller är den borttagen? När du säger att du fick hjälp att ta bort ena av dem för att det skulle bli rätt, hur ser den bokföringen ut och hur ser den som togs bort ut?

 

Återkom gärna med lite mer information kring hur det är hanterat rent bokföringsmässigt så kan vi se om vi kan hjälpa dig lösa detta. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej,

 

Jag kommer återkomma med mer info i denna tråd, behöver samla in lite fakta om hur det är gjort innan. Men jag har lite andra åtaganden som måste komma före. Hinner troligtvis få ihop det till helgen eller början på nästa vecka.

 

/Roger

 

Hej,

 

Jag ska försöka skriva ned hur själva försäljningen då har gått till.

Jag skapade en faktura och bokförde enligt nedan

3052 Försäljning varor K 310000:-

2611 Utgående moms K 77500

1510 Kundfordringar  D 387500

 

När den var betald bokföring enligt nedan

1510 K 387500

1930 D 387000

Sedan gjorde jag en Försäljning av Solkraftverk eller anläggningstillgång

1930 D 310000

3973 K 22709

1229 D 106704

1220 K 393995

Och den gjordes nog för tidigt innan inbetalning typ skett och här gick jag lite vilse

 

Sedan försökte jag korrigera denna tillbaka och här fick jag hjälp av visma med att korrigera tillbaka den för att sedan göra en ny, det är ett antal korrigeringar

Sedan gjordes en ny försäljning anläggningstillgång

3061 D 310000

3973 K 22709

1220 K 287291

 

Och när jag skall göra digital signering på deklaration innan in skick får jag följande fel

Raden 'Ingående anskaffningsvärden' har ett värde som är felaktigt för kolumn '2022-06-30'.
 
Raden 'Ingående avskrivningar' har ett värde som är felaktigt för kolumn '2022-06-30'.
 
Det finns en differens mellan balans-/resultaträkningsrad och tillhörande not för kolumn '2021-06-30'.

 

  Det är som det fattas avskrivnings som borde finnas med

 

/Roger

 

 

Hej igen!

 

Okej tack för förtydligandet. Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men har fått kolla upp hur du bör hantera det programmässiga såväl som bokföringsmässiga på bästa sätt. Den sista verifikationen är nästan rätt, men som du säger så saknar den kontot för avskrivningar och har istället bokförts enbart mot 1220 kontot med hela bokföringsmässiga beloppet. Vad jag förstått från dig så borde den istället se ut som följande:

 

3061 D 310 000

3973 K 22 709

1220 K 393 995

1229 D 106 704

 

Jag antar i och med att du får en differens för ingående saldo samt att du pratar om 2022-06-30 och 2021-06-30 att denna försäljningen gjordes i 2021 räkenskapsåret, stämmer detta? I sådana fall så blir det lite klurigare, men inte omöjligt. Rent bokföringsmässigt så får korrigeringen ske i detta öppna året, 2022 och man får då göra en korrigeringsverifikation där du får bokföra som följande:

 

1220 K 106 704

1229 D 106 704

 

Vilket gör att du får rätt utgående saldon. Däremot så har du problemet i att det verkar som att det har redovisats i noten för inventarier att du har ett värde kvar på 1220 och 1229 vilket gör att du får dessa felmeddelanden. Här skulle jag rekommendera dig att ringa in till oss på supporten så att vi kan hjälpa dig att felsöka i ditt program och förstå om det något programrelaterat som orsakar felmeddelandena du beskriver. Om det är något som behöver rättas till med balanserna rent bokföringsmässigt så rekommenderar jag dig att kontakta en konsult för råd kring det. Detta då man egentligen inte får ändra i ingående balanser hur som helst då dessa skall motsvara utgående balanser i föregående år. Det kan krävas insyn i din bokföring för att rätta till detta därav är en konsult bäst lämpad eftersom de har möjlighet till ett helhetsperspektiv i din bokföring på ett sätt vi inte har här i forumet. 

 

Ha det fint!

Josefine