En vårdcentral får primärvårdersättning från regionen ( momsfri). Jag bokför den på konto 3990. Men när jag gör årsredovisning - hella summan sitter i övriga rörelseintäkter. Men måste sitta i nettoomsättning. Hur gör jag?
Hej
Då får du boka om primärvårdsersättningen till konto 3044. Den tillhör ju din ordinarie verksamhet och ska nog inte klassificeras som "Övrig".
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack RoffaK, en fråga till. Som vanlir jag gör kontering när får primärvårdsersättningen - Dt 1930 Kt 3044, men den ersättningen som jag får betalt i januari men tillhör december - blir kontering Dt 1510 Kt 3044?
MVH Olga
Hej
Den ersättning som betalas ut i januari men tillhör december bokar du upp som en Upplupen Intäkt på konto 1790 i bokslut 2023-12-31:
Debet 1790 XXXX kr
Kredit 3044 XXXX kr
Arbetar du i Årsredovisning/Deklaration lägger du in den som en Bokslutsverifikation.
2024-01-01 vänder du på bokningen:
Debet 3044
Kredit 1790
Sen kan du bokföra utbetalningen på vanligt sätt.
1510 används bara till Kundfakturor.
Vänliga hälsningar
RoffaK
tack så mycket!
Det finns en fråga som jag frågade en revisor , men har inte fått bra svar.
Vårdcentralen har avtal med regionen. Det finns annat företag som kan inte arbeta direkt med regionen därför dem har avtal med oss. Att vi ska få deras pengar från regionen och sen skicka pengar till dem och får något procent som provision. Och dem pengarna hur man bokför? Vi får 100 kr. från regionen, sen jag skickar 100 kr. till dem.
Hej
Om utbetalningen från Regionen i sin helhet är ställd till ert företag enligt det avtal som finns mellan er och Regionen bör hela beloppet bokföras på konto 3044.
Om ni sedan har ett internt avtal med bolag B om att de ska ha en ersättning (internt beräknad) för de tjänster de utför enligt ert avtal då får Bolag B fakturera er det beloppet och ni bokför det som 4610 Legoarbete.
Vänliga hälsningar
RoffaK
tack, den ersättning från regionen betalas ut i januari men tillhör december - Upplupen Intäkt, men hur blir med summan som ska betalas ut till företaget B i januari för december också ?
Hej
Upplupen kostnad:
Debet 4610
Kredit 2990
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack vare dig jag är nästa klar med årsredovisningen. Sista fråga ( kanske). Det finns en lån från aktieägare till företaget. I slutet december räknade jag ränta på den, men har glömt att dra 30% skatt direkt, isället kan jag kvitta skaten med lån?
Dt 1610 Kt 2710
Dt 2393 Kt 1610
Hej
Det förutsätter att du får med skatteavdraget i december månads arbetsgivardeklaration och aktieägarens individuppgift men den deklarationen är väl redan inlämnad. När betalade du ut räntebeloppet (brutto)?
Vänliga hälsningar
RoffaK
i december, ja, jag vet att måste göra dem två sakerna. Det blir i januari då.
så kan jag kvitta eller inte?
Tack för svar.
Hej
Om du betalat ut räntan brutto kan du naturligtvis kvitta ett skatteavdrag mot lånet.
Vänliga hälsningar
RoffaK
tack så mycket
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.