Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Årsresultat med + på skattekontot

Jag ligger på plus på skattekontot. Behöver således inte betala in någon agv eller löneskatter i Jan för Dec lönen.   Kan jag lägga till detta belopp på den beräknade vinsten för 2021?

 

Mvh

P

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Nej, bara för att du inte behöver betala in till skattekontot så är det inte samma sak som att det ger en resultatpåverkan. Kostnaderna har du ändå, men istället för att göra en inbetalning från banken till skattekonto 1630, så minskar du fordran på skattekontot med beloppen istället.

 

Hur hanterar du skattekontot löpande? Varför har du ett positivt saldo på skattekontot?

Saldo på skattekonto ska synas i bokföringen, dvs saldot på konto 1630 ska vara samma som på kontoutdraget från skattekontot.

 

Kika här när det gäller hantering av skattekonto i den löpande redovisningen https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-handelser-pa-skattekontot-i-ett-aktiebolag/t... 

 

//Carina

 

 

Hej såklart kostnaderna finns där ändå, inser det nu.  Då hänger årsresultatet på om jag har betalt in tillräckligt med skatt.  Jag har något ökad vinst som det ser ut och har kompenserat med att betalt in lite mer skatt.  Men får vänta då tills Bokslut och Årsredovisning blir klar för att se vad det blev för vinst.

 

Jag har bara bokfört inbetalningar till SKV, men inte SKVś dragningar eller saldot.

Detta måste jag börja med i Januari.  Är det möjligt att börja göra detta innan min revisor har gjort min Årsred och Bokslut?, (planerat i Feb).

 

Mvh P

Hej,

 

Det är lämpligt att göra en bokning nu i december så att du får rätt saldo på 1630 inför bokslutet. Ta ut ett kontoutdrag för hela året och se vilka poster som inte är bokförda. 

Ta sedan för vana att stämma av skattekontot var månad, så här gör jag:

- Alla inbetalningar till skattekontot bokas D1630/K1930

- När månaden är slut så tar jag ut kontoutdraget från skattekontot och bokar samtliga transaktioner förutom inbetalningarna. Dvs det är först nu som jag bokar bort skulderna avseende moms, aga och avdragen skatt + om det hänt något annat på skattekontot under månaden. Allt går mot 1630. Jag använder kontoutdraget som verifikation.

På så sätt så har jag alltid samma saldo på skattekontot som på 1630 i huvudboken.

 

//Carina

Stort tack för förklaring/tålamod.

 

Alla mina inbetalningar till SKV är bokförda. Men INTE konto saldot hos SKV, inte heller deras dragningar.

Nu blir det så mycket för hela året så jag får nog be min redovisningbyrå fixa detta så det blir rätt.

Jag vågar nog inte ge mig på det här så här i efterskott. Men jag vill börja rätt på det nya året, eller efter Årsred/Bokslut är gjort.

 

Mvh