- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Artiklar kundfakturor
Hej! Superglad för hjälp!
Nu ska jag köpa in olika slags växter och jord mm till kund. jag har redan skapade artiklar som jag väljer vid fakturering av TJÄNST. Men nu när jag köper in VAROR som jag ska sälja vidare, gör jag på nåt annat sätt då? Och ska varje olika sak (eller växt, jord..) ha en egen artikel eller kan jag klumpa ihop ex "sommarblommor" på en artikel," jord" på en annan även om det är olika priser på varje enskild växt/ jordsäck? Så länge det är samma momssats förstås.
Ex Artikel 9. sommarblommor 15 st summa xxx kr
Ex artikel 10. jordsäckar 5 st xxx kr
Ex artikel 11. Stolpar 8 st xxx kr
Och en fråga till som jag grunnar över:
Nu när jag köper in ett träd för 1000 kr får jag ju kvitta momsen på 25 % så trädet kostar 800 kr.
När jag säljer det till kund tar jag 800 kr plus moms, samma pris 1000 kr. detta planterar jag åt kunden.
När jag sedan fått betalt har jag ju sålt tjänst och varor för x antal kronor, och det överskottet skattar jag ju på sedan. Innebär det att det blir en förlustaffär för mig när jag köper in varor utan marginal och säljer vidare?
Eller tänker jag helt fel? Hoppas du förstår vad jag menar. eller hamnar inköpta varor på ett annat konto som inte berörs av beskattning?
Tusen tack på förhand! 🙂
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är precis så tanken med artiklarna är att du lägger upp en artikel för varje vara eller tjänst som du säljer.
Så lägg upp det på sättet du skrev i frågan. Tänk på att det är bra att ha en annan artikelkontering för varorna.
När du säljer något utan marginal så blir det inte en förlust utan inköpet och försäljningen blir plus minus noll dvs påverkar inte resultatet alls.
Visar med ett exempel
1930 kredit 1 000 (Total inköpskosntad)
4000 Debet 800 (nettokostnad)
2641 Debet 200 (Moms du får dra av)
1930 Debet 1 000 (Totalt försäljningsbelopp)
3051 Kredit 800 (Nettointäkt)
2611 Kredit 200 (Moms)
Som du ser i ovanstående exempel så blir nettokostnad och moms du får dra av samma som nettointäkten och momsen du skall betala in.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack! 😃 För att RIKTIGT förtydliga för mig själv.. Har jag förstått rätt då, att även om jag köper fem olika slags sommarblommor, med OLIKA pris, kan jag SUMMERA DEM i samma post i en artikeln eller måste jag separera varje prisgrupp/ växtgrupp?
ex . Artikel 9 sommarblommor 5 st a' 29 kr
ex artikel 9 sommarblommor 6 st a´39 kr
ex artikel 9. sommarblommor 8 st a´59 kr
ELLER klumpa ihop dem och skriva totalsumman på EN POST även om de har olika pris? Ex artikel 9. sommarblommor 23 st xxx kr
Tänker på när man fått faktura från elektriker där varje liten skruv specificeras.
Tänker att det är viktigt att förstå fullt ut.
Och tack för att du klargjorde fråga nummer två! Som jag har funderat! Så då är det bara om det blir vinst på försäljningen av inköpta varor som det beskattas. Jag har undrat hur systemet vet om det är inkomst av vara eller tjänst när överskottet räknas fram.
Tack återigen!😅
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Måste man fylla i försäljningspris, inpris och lager höger på den sidan där artikeln skapas? Eller fyller jag i det individuellt när jag skapar fakturan och väljer artikeln?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det underlättar om du fyller i detta direkt på artikeln om du har tillgång till den informationen.
Det snabbar dels upp processen med att fakturera och håller sedan koll på hur många du har kvar i lager.
Inpris och lager går så vitt jag vet inte att lägga in på fakturan.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack! Nej, lager och inpris anges ju inte på fakturan. Det ger kanske svar på min andra fråga här i tråden (svar på ditt första svar) såg du den? Den om att specificera växterna var för sig (sort och pris) eller klumpa ihop oavsett sort och pris på en artikelpost. Men det blir ju kanske svårt när man ska ange inpris mm. Eller?
Läser programmet av mot lager sen menar du? Om jag köper en växt på konto 4000, lägger in den som en ny artikel och hur många jag har i lager, hur vet systemet att det är just den växten. Är inköp och artikel ihopkopplat?
Tack för kunskapen och tålamodet!🤗
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du bör lägga in det växterna var för sig för att kunna ha koll på hur mycket som finns kvar i lagret av respektive sort. Förmodar att det skiljer sig i inpris också som du själv påpekar.
Inköp och artiklarna är inte ihopkopplade men du kan se på respektive artikel hur många som finns kvar. Antalet räknas ner när någon artikel säljs/faktureras.
/Joachim