Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Albin_6
UTFORSKARE

Återbetala mellanskillnad av för dyr faktura

Hej!

 

Jag har av misstag skickat en för dyr faktura till en kund som betalat.

 

Fakturan (som ligger på 384 kr) bokfördes som:

K - 1510 Kundfordningar

D - 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto

 

Men i själva verket ska fakturan endast ligga på 338,80 kr och kunden ska alltså ha tillbaka 45,20 kr.

 

Hur bokför jag dessa 45,20 kr som ska återbetalas till kunden?

6 SVAR 6
Albin_6
UTFORSKARE

Kunden har nu hört av sig och bett att få mellanskillnaden i rabatt på nästkommande order istället för att återbetalas.

 

Är det bara att dra av summan på nästkommande faktura i så fall, eller hur bör jag då göra?

AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

jag förstår inte riktigt din kontering, har du inte bokfört försäljningen på intäkts- och momskonto utan bara på kundfordringar och bank??? Du har väl inte betalat ut beloppet från banken, så som det ser ut av din kontering? 

Men till själva frågan: du bör kreditera mellanskillnaden och antingen återbetala och då boka den betalningen mot kreditnotan, eller som du skrev i tillägget, dra av en rabatt på nästa order. Om du då drar av mellanskillnaden kommer det att påverka försäljnings- och momskontona så att det hela blir korrekt. 

Hej och tack för svar!

 

Du har helt rätt angående konteringen.

 

Om nu kunden vill ha återbetalningen i form av rabatt. Har jag förstått det rätt om jag då bara helt enkelt kan dra av den slutgiltiga rabatten på hela nästa faktura?

Ja det kan du göra  men tänk på att dra av momsen först så att rabatten inte blir för stor utan bara det överskjutande beloppet ex moms.  

Jättebra, tack!

 

Och hur gör jag detta i programmet? Jag vet hur man lägger till rabatter på enskilda artiklar. Men hur gör jag det på hela fakturan?

Enklast är väl att räkna ned priset på den artikel kunden beställer nästa gång och skriva en förklaring i en textrad. Det svåra är att komma ihåg att göra det! Men kunden bör ju själv komma ihåg att denna rabatt ska dras av och påminna om det när det nu blir. Alternativet att kreditera och ha en öppen kreditnota liggande, för kunden att dra av vid nästa betalning, hade jag ju annars rekommenderat - ingen risk att det då blir bortglömt.