Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tredumea
MEDLEM

Återbetalad VAT, hur bokför?

Hej! Vi har handlat lite material via amazon.se och har vårt momsregnummer på vårt konto. Sakerna vi handlat kommer från en leverantör i Kina. Saken är den att vi initialt betalade med VAT inkluderat men fick det återbetalat i en annan transaktion. Alltså vi har två bankhändelser som följande:
-519,99kr

+86,67kr

Vi undrar hur detta ska bokföras, ska man på första händelsen bokföra dubbelmoms och sen göra en omvänd på andra händelsen?

Mvh, Hampus

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

De återbetalningarna skall ni bokföra mot samma konto med samma momskod som själva inköpet bokfördes mot från början. Detta för att kostnaden skall reduceras med de återbetalda beloppen. Så kontrollera under Bokföring > Verifikationer och kontrollera hur själva inköpen bokfördes och bokför sedan återbetalningarna mot samma kostnadskonto.

/Joachim

Tredumea
MEDLEM

Okej förstår vad du menar, ska vi inte göra omvänd skattskyldighet på köpet då när vi fått momsen återbetald?

Hej

Bara om inköpet också bokördes med omvänd skattskyldighet.

/Joachim

bara för att vara stensäker. 

Om jag gör såhär
för första händelsen:
1930 kredit 519,99 kr
5460 debet 433.32 kr
2614 kredit 108,33 kr
2645 debet 108,33kr
2641 debet 86.67 kr

och sedan på andra händelsen
1930 debit 86,67 kr
2641 kredit 86,67 kr

har jag tänkt rätt?

Hej

Jag skulle säga att du istället bör hantera det på följande sätt.

Hela summan du betalt lägger du på konto 5460 och låter systmet fördela moms på den summan på detta sätt. 2641 använder du inte alls då det inte är svensk ingående moms det gäller.

När du sedan får 86,67 kr återbetalt så bokför du den summan på samma sätt men där debet och kredit är tvärtom.

På så sätt påverkar du inte 2641 alls vilket är mer korrekt.

/Joachim

Tack så mycket! Antar att det inte spelar någon roll att fakturan faktiskt inte anger det dragna beloppet (fakturan visar 433.33 kr)

Hej

Det spelar helt korrekt inte någon roll utan det är det betalda beloppet du skall redovisa. Fakturan visar det korrekta belppet efter återbetalningen sedan.

/Joachim

Tredumea
MEDLEM

Okej, tack för snabbt svar!

/Hampus