Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Chrol90
MEDLEM

Återbetalda Fondavgifter Depåkonto.

Hej

 

Mitt aktiebolag har ett depåkonto hos avanza. 

Avanza har dessutom ett erbjudande om att om man sparar i fonder under ett visst värde så behöver man inte betala fondavgifterna på dessa fonder.

Detta har resulterat i att jag nu fått insatt några små belopp ifrån dom olika fondbolagen på mitt avanzakonto som lyder exempelvis ''Återbetalning Total Avgift 2021 ´Fondens namn´''.

 

Nu funderar jag då över vilket konto jag ska boka dessa inbetalning emot?

Känns ju spontant som finansiella intäkter, eller skulle det gå bra att exempelvis boka mot 3999?

Det handlar inte om några stora.

 

Tack på förhand, Christoffer

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I och med att det är återbetalningar så bokför man dem mot samma kostnadskonto som man bokförde de avgifter som drogs sen tidigare. Så bokför du avgifterna mot något 65XX konto vanligtvis när de dras så använder du samma konto nu vid återbetalningen men då mot kredit istället för debet. Detta då det skall visas att man får tillbaka de avgifter man tidigare betalt, och bör därför räknas som en krediterad kostnad, inte en intäkt. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

 

 

Hej Josefine,

 

Tack för ditt svar, jag förstår.

Problemet är att jag inte bokfört någon sådan kostnad sedan tidigare.

När jag sålt fonderna har jag endast fått en avräkningsnota på det beloppet som har sålts av, som jag sedan debiterat bankkontot för insättningen samt krediterat tillgångskontot 18xx i kombination med den eventuella vinsten/förlusten mot debet/kredit 8350.

 

Kan ju dock varit så att det beloppet som kunde utläsas på avräkningsnotan varit ett belopp efter själva fondavgiften som sedan återbetalats nu eftersom jag aldrig kom upp i dom summorna som krävdes för att det skulle debiteras en avgift.

Hoppas inte jag är allt för otydlig, försöker specificera mig så tydligt som möjligt.

 

Med vänlig hälsning, Christoffer

 

 

 

 Hej igen!

 

Okej jag förstår. jag skulle tro att de avgifterna var säkert inbakade i avräkningsnotan på något sätt eller något sådant. Om du nu inte har bokfört någon kostnad kring detta sedan tidigare så kan du antingen bokföra det mot 8350 om du haft någon försäljning av aktier i år, i annat fall så finns det ett konto som heter 8390 Övriga finansiella intäkter som också funkar att använda. Jag skulle säga att det bör hellre vara en finansiell intäkt än en vanlig. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack så väldigt mycket för ditt svar Josefine! Önskar dig en fortsatt fin dag!

 

Med vänlig hälsning, Christoffer