Skulle behöva hjälp med detta scenario i bokföringen.
Har Administration 500.
1. Lev faktura bokförd (januari)
2. Delbetalning av lev fakt gjordes (mars) .
3. Fick avsäga mig medlemskap och leverantören återbetalade den delbetalningen (mars) som gjordes till företagets konto,
Nu står jag med en leverantörsfaktura som är delbetald i faktureringen, och delbetalningen ligger i bokföringen som verifikation.
Hur får jag bort det resterande lev. beloppet/leverantörsfakturan?
Hur bokför jag in återbetalningen från leverantören på mitt konto?
Hoppas på att det är förståeligt och att någon kan hjälpa till.
Tack!
Hej,
börja med att registrera en intern kreditnota lika som fakturan. Använd med fördel samma fakturanummer och strunta i varningen att det redan används.
Bokför återbetalningen mot a) det som är kvar av fakturan och b) hela kreditnotan. Då kommer fakturan och kreditnotan att vara nollade och både din delbetalning och återbetalningen är bokförda.
Lycka till!
Hej
Har samma fundering fast i eekonomi. Ska jag kreditera den del som jag inte fått tillbaka från försäkringsbolaget?
Hej
Du skapar en kreditfaktura och bokför den mot samma konto som originalfakturan. Sedan kvittar du fakturan mot kreditfakturan via sidan Inköp > leverantörsfakturor.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.