Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BRICE_
MEDLEM

Återbetalning aktieägartillskott / utdelningsförfarande

Jag har ett bolag som gjorde vinst under 2020.  Vi ska nu ta en del av tidigare införda aktieägartillskott och återbetala detta till aktieägaren. Årsstämman har redan varit för 2020, så detta blir en extra stämma för att besluta detta. 

Via denna återbetalning,  kan jag bara använda det utrymme som finns fastställt per 2020 enligt fritt eget kapital i bolaget och välja att utdela/återbetala dessa medel? 

Är det något tips eller trix som man bör tar hänsyn till eller som man lätt missar vid beräkning av utdelning / återbetalning av aktieägartillskott? 

Det jag  fått till mig i alla fall är att återbetalning av aktieägartillskott skall anmälas som utdelning till Bolagsverket. 

I detta fall tog bolaget del av korttidspermittering under 2020, men som jag förstått så när det gått 6 månader efter det att man fått korttidspermitteringen så kan man igen få utdela, men gäller det även om jag utdelar enligt 2020 års fastställda siffror? Så dessa 6 månader gäller det för siffrorna man baserar utdelningen på eller gäller detta för stämmobeslutsdagen för utdelningen?

 

Ja det är många frågor 🙂 Tack på förhand! 

 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej!

 

Du kan enbart betala tillbaka enligt det som var fastställt som fritt eget kapital vid 2020s årsredovisning det stämmer ja. Du får inte räkna med det som har samlats under 2021 då detta inte är fastställt och avslutats ännu. det Det du får tänka på är att uppdatera det avtal som finns mellan ägare och bolag om det villkorade aktieägartillskottet, för att visa att det är helt återbetalat eller bara delar av den. Tänk även på att en återbetalning av villkorat aktieägartillskott räknas som en utdelning rent civilrättsligt, dvs man måste följa alla regler kring det, men inte skattemässigt samt att det går före eventuell annan utdelning. Här kan du läsa mer om det hos skatteverket: Aktieägartillskott

 

Vad jag kan läsa mig till så stämmer det som du säger gällande 6 månaders perioden, och verkar bara kontrolleras inom den tidsramen. Skulle dock rekommendera dig att höra med tex Tillväxtverket eller möjligtvis Skatteverket om detta betyder att man kan bestämma om en återbetalning av aktieägartillskottet nu, utifrån 2020s siffror eller inte. Det är tyvärr svårt för oss att svara på, då det är nya och komplicerade regler och det finns inte så mycket info kring detta ännu. Kanske att någon annan användare i forumet kan svara på det om de haft en liknande situation.

 

Hoppas detta hjälper dig lite, ha en fin dag!

/My