Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louise10
MEDLEM

Återbetalning av preliminärskatt från SKV

Hej,

 

För innevarande år 2023 har jag reviderat ned min förväntade nettovinst och meddelat skatteverket detta som omprövat min preliminärskatt för innevarande år. Det innebar att SKV beslutade att betala tillbaka preliminärskatt som jag betalat in till mitt skattekonto och som SKV redan dragit (SKV betalade tillbaks dragen prel.skatt för augusti och sept.)

 

Hur hanterar jag denna återbetalning i min bokföring? Jag hittade följande förslag:

 

Debet 1630 : XX

Kredit 2510 : XX 

 

När jag sedan för över pengarna från mitt skattekonto till mitt bolagskonto sker följande:

Kredit 1630 : XX

Debet 1930: XX

 

Är jag på rätt väg eller finns något annat förslag därute? 🙂

 

Hälsningar Louise

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om du använt konto 2510 för tidigare debiteringar så blir ditt förslag helt rätt. Har du använt något annat konto t ex 2518 för debiterad preliminärskatt ska du använda 2518 för återdebiteringen också.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Hej,

 

Har en följdfråga på denna.

 

Visma e-ekonomi hjälper mig att automatiskt föra över skatteskulder till konto 2510 då jag har årsavstämning/deklarationsfunktionen. Dvs den totala skatteskulden för året 2022 bokfördes på 2510. Dock har jag i den löpande bokföringen använt 2518 (underkontot) när de löpande dragningarna från SKV sker. Borde inte 2510 minska med dessa dragningar? Dvs har jag en dubbelkontering i min bokföring? 

 

Hälsningar 

Hej

De löpande betalningarna som bokförs mot konto 2518 ska inte minska saldot på 2510. Saldot skall justeras i samband med bokslutet där man bokför om summan man bokfört på 2518 under året mot just 2510. och avslutningsvis bokför man upp årets skattekostnad.

Så du låter det ligga på 2518 under året och gör en justering i bokslutet/deklarationen.
/Joachim