Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Carina1960
UTFORSKARE

Återbetalning energiskatter, punktskatt.

Hur bokas "Återbetalning industri-el" och "Energi oljeprodukter", punktskatter från skatteverket ?

Tacksam för konkreta exempel med konto, debet, kredit. 

Vi köper in dieseloljor och el till företaget för produktion och får tillbaka energiskatter för detta. 

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Eftersom det är en återbetalning på redan inbetalde skatter så skall detta bokföras mot samma konto som du bokförde själva kostnaderna för detta. Så om du bokför själva kostnaden för punktskatterna/ el och dieseloljan mot tex 53XX/56XX konton i debet och mot 1630/2012 i kredit så skall återbetalningen bli tvärtom. Dvs 53XX/56XX konto i kredit och 1630/2012 i debet. Det blir 1630 om du har ett aktiebolag då man får detta in på sitt skattekonto, har du enskild firma så blir det mot 2012 om du bokför upp skattekontot i annat fall mot 1930 istället när du får det utbetalt. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Safija
UTFORSKARE

Hej @Josefine Johansson 

Jag valde att fortsätter här i stället för att skapa en ny fråga, hoppas det är OK.

 

Vi har fått återbetalning från Skatteverket för Industri el för 2019, 2020 samt 2021. Hur ska jag bokföra detta? Det känns fel att minska kostnadskonto för el för löpande året, då för man lite missvisande elkostnaderna under året.

 

Har hittat denna på nätet "Återbetalning av energiskatter från Skatteverket ska enligt Bokföringsnämnden bokföras som en övrig inkomst och inte som en negativ utgift." Detta känns mer rätt eller?. Vi är ett AB. 

 

Har någon annan här ansökt om återbetalning av punktskatter och fått pengarna insatta på Skattekonto? Hur bokförde ni återbetalning?

 

Tack på förhand!/Safija

Hej Safija!

 

Inga problem det går så bra så. Jag skulle säga att det låter rimligt att bokföra det som en övrig inkomst i kontogruppen 39XX, tex 3999 Övriga rörelseintäkter, i och med att bokföringsnämndens rekommendation säger så. Då du får tillbaka det på skattekontot så bokför du 1630 debet och 39XX i kredit när själva beslutet syns på skattekontot, och när/om du får pengarna utbetalt på ditt företagskonto bokför du 1630 kredit och 193X debet. 

 

Ha det fint!

Josefine