Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sanna Vestin
MEDLEM

Återföring av sparade inkomster

Hej!
Jag är kassör i ideell förening och håller på med bokslutet.
År 2022 fick vi en stor gåva, ett arv, som hamnade på resultatkontot 3011 som vi använder får sådant. Sedan bestämde vi att dela upp summan på två år. Dåvarande kassören flyttade halva summan från 3011 till ett skuldkonto 2014, som hon döpte om för ändamålet. Jag vet inte om det var rätt och om avsättningen hellre borde ha gjorts emellan kapitalkonton. Nu har vi använt pengarna under 2023 och jag vill återföra summan från konto 2014. Frågan är om jag ska föra tillbaka den till 3011 så att den finns i någon resultatredovisning, eller om jag ska föra den direkt till eget kapital.

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det var förmodligen inte helt korrekt att avsätta det till konto 2014 från början. Beror lite på hur avsättningen bokfördes då i och för sig

Har du möjlighet att återkomma med hur avsättningen till konto 2014 bokfördes?

/Joachim

Tack Joachim. Gåvan kom in på vårt pg-konto sommaren 2022 och sattes då som en gåva i resultatkonto. Debet 1920, kredit 3011 (som vi använder för större gåvor och bidrag). Före bokslut 2022 omfördes en del av summan till ett kapitalkonto, för att sprida ut inkomsten på två år. Debet 3011, kredit 2014 (omdöpt för ändamålet). Det kanske var ett felaktigt kontoval av dåvarande kassör, men att använda ett 20-konto skedde på uppmaning av revisorerna. Året är låst, så jag kan inte ändra det. Men säg gärna hur du tycker att det borde ha gjorts!
 Det jag behöver nu är dock främst hur jag ska återföra summan till 2023 då pengarna har använts, om jag helt enkelt ska flytta tillbaka från 2014 till 3011 eller på något annat sätt. MVH, Sanna

 

Hej

Toppen och tack för informationen. 

Då intäkten har reducerats så bör ni föra tillbaka den till 3011 för att det skall ble helt korrekt. Så du gör precis som du skriver i slutet av ditt svar en återföring av summan från 2014 till 3011

2014 Debet
3011 Kredit

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack snälla!

Jag hade en annan fråga samma dag (om hur man gör med förrförra årets resultat i en ideell förening) och nu hittade jag ditt svar på en likadan fråga från annan person. Dubbeltack!