- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Att bokföra på kostnadsbärare
För att bättre kunna följa upp och detaljredovisa många av våra aktiviteter i vår ideella föreningen vill jag kunna bokföra på nivå under konto. Kärt barn har många namn. Kostnadsställe och kostnadsbärare. Resultatenhet och kostnadsbärare.
Låt mig ta ett exempel. Vi har under året många Klubbträffar runt om i landet till vilka medlemmar kan köpa deltagande. Dessa Klubbträffar bokförs på konto 3004 Försäljning klubbträffbiljetter.
Återkommande aktivitet är alltså våra Klubbträffar som sker inom landet och våra Klubbresor (konto 3005) som sker utanför Sverige.
I eEkonomi talas om Resultatenheter, tre stycken. Är våra Klubbträffar, Klubbresor och årsmöte att anses vara en resultatenhet som kan döpas till Aktivitet? Och de olika klubbträffarna/klubbresor/årsmöte kostnadsbärare?
En kommande Klubbträff sker den 5-8 juni på GateBison, Mobolets gård, Hjo. Klubbträffbijetter säljs nu för 1500 kr/husbil. Jag vill nu att GateBison skall vara kostnadsbärare till resultatenheten Aktiviteter.
Tänker jag rätt nu om intäkten på 1500 kr ska bokföras likt detta.
Konto Resultatenhet Kostnadsbärare
3004 Klubbträff GateBison kredit 1 500
Gissar att kostnadsbärare kanske förkortas med nummer. Årsmöte får bli 10, Klubbträffar/klubbresor numreras löpande .
Kom gärna med förslag på hur det smartast läggs upp för löpande hantering.
Ödmjukt frågat av
Rolf
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du har tänkt helt korrekt i det upplägget.
Normalt så ger man alla former av resultatenheter, Kosnadsbärare, kosntadställen, projekt mm en kod i form av siffor
Exempelvis
årsmöte 10
Klubbträff 1 11
Klubbträff 2 12
Osv samma princip med era kostnadsbärare men där kanske man skall använda 3 siffriga koder istället.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack det stärker en yng(k)ling!
/Rolf