Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Antonia2
MEDLEM

Automatisk momsberäkning

Skulle vilja att programmet räknar ut summan för mig när jag haft försäljning av varor med 25% moms. Det ska gå enligt AI-assistenten. Vad gör jag fel? Screenshot 2024-09-18 at 16.57.11.pngScreenshot 2024-09-18 at 16.56.48.png

4 SVAR 4

Hejsan. "Problemet" med automatisk uträkning av moms på försäljning och/eller inköp i bokföringen är att man alltid skall bokföra den moms som står på underlaget/fakturan. Allt annat är fel, även om det är små belopp och ofta åt olika håll, men det är fel....... och momsen bör ju framgå av fakturan så om du istället börjar med kontot för utgående moms så kan du sedan bara bokföra nettot på 3051..... Att vi sedan ofta använder automatisk uträkning gör ju inte det hela rätt.... Lycka till!

Joachim E
MODERATOR

Hej

Du behöver ha rutan Ange belopp inkl moms ikryssad (Som du har på bilden) Sedan skriver du in kontot 3051 och lägger beloppet i kredit på den raden. När du sedan trycker på enter så kommer systemet räkna ut 25% av den momsen. 

men tänk på det som @AccountantfromHell_singland skrev. Viktigt att du lägger in rätt belopp för att momsen skall beräknas rätt och är det blandad moms dvs 25,12 eller 6 % på en faktura så måste man göra detta på flera rader.

Ta även hänsyn till eventuella öresavrundningar.

 

/Joachim

Och om det är som Joachim E skriver att du har flera olika momssatser så skall du även använda flera olika försäljningskonton. Dom framgår av kontoplanen.... 

Antonia2
MEDLEM

Tusen tack för er hjälp!