Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TobeBj
UTFORSKARE

Avbetalnings faktura

Hej!

Jag har nyligen fått en faktura som ska amorteras under 6 månader. Jag ska alltså inte betala in någonting på denna faktura i nuläget utan amorteringar kommer att ske via avdrag på utbetalningar till mig från min uppdragsgivare. 

Nu är min fråga om jag behöver bokföra denna faktura som en skuld i mitt företag som jag sedan bokar av varje avbetalning mot när de dras på utbetalningarna. Eller kan förenkla detta genom att bara bokföra skulden vid varje avbetalningstillfälle. 

 

Jag bokför via k2 och kontantmetoden.

 

Tacksam för hjälp.

Mvh Tobe

8 SVAR 8
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. När du säger att den skall amorteras under 6 månader så antar jag att du menar att du köpt något på avbetalning som skall betalas av på 6 månader. I sådana fall så bokför man upp hela köpet som en kostnad samt eventuell moms vid upptagandet av avbetalningskontraktet/köpet och motkontot blir ett skuldkonto inom 23XX kontogruppen. När du sedan betalar av den så bokar du bort mot skuldkontot. Du kan läsa mer om hur man kan hantera sådana köp här

 

Om det skall ske som avdrag på utbetalningar till dig så blir principen densamma, dvs att du bokför mot 23XX kontot på utbetalningarna för att minska den skuld som bokförts upp tidigare. Så ditt första förslag stämmer utmärkt hur du bör hantera detta.

Ha det fint!

 

Josefine

Tack för ditt svar Josefine!

 

Okej, då blev det lite krångligare än vad jag hade hoppats på.

Detta avser inte i sin direkta mening ett köp utan det är en anslutningsavgift, en kostnad för att få bli en kontrakterad åkare till min uppdragsgivare.  Jag har alltså startat ett enmansåkeri inom budbilsbranschen där jag ansluter mig till en förmedlingscentral (min uppdragsgivare), i och med att man ansluter till dem så betalar man en anslutningsavgift på x antal kronor som i sin tur amorteras under 6 månader på kommande utbetalningar. 

 

Du skriver det att man bokför hela kostnaden vid datum för avbetalningskontraktet/ köpet (datumet när man får fakturan) om det är ett köp, jag hoppas nu att det kan skötas på något annat sätt i detta fall. 

Kontraktet jag har skrivit med min uppdragsgivare där även anslutningsavgiften nämns är skrivet 2022/06/03. Fakturan på anslutningskostnaden har faktura datum 2022/06/30, jag själv fick hem fakturan 2022/07/10 tillsammans med min första utbetalning (självfaktura) från min uppdragsgivare.  Tyvärr så har ju jag långt innan jag fick hem denna faktura redan gjort min momsredovisning för april-juni månad, den är inlämnad och även utbetald. 

Jag hoppas nu att jag kan bokföra denna faktura på senare datum för att undvika krångel (första amorteringen är ej ännu gjord). Förmodligen görs första amorteringen under septembers utbetalning.

 

Fakturan ser ut på följande sätt. 

 

Faktura datum 2022/06/30

Anslutningsvgift enl transportöravtal              35 000 kr

 

Avgiften amorteras i sex (6) omgångar mot ordinarie
avräkningsutbetalningar.

 

Totalt                  moms                   Att betala

35 000 kr            8 750 kr               43 750 kr

 

Anta att jag bokför detta som en skuld i företaget på följande sätt. Kan jag bokföra det på ett senare datum än vad fakturadatumet anger?

2499   Kredit 43 750 kr

2641    Debet  8 750 kr

Förslag på konto från min uppdragsgivare 4890    Debet  35 000 kr   detta konto hittar jag inte under kontoplan bas som jag använder, jag hittar enbart  48 (Fri kontogrupp), något förslag på annat bättre konto jag kan använda mig utav?

 

Tack på förhand!

Mvh Tobe

 

Hej igen!

 

Hm okej. Jag skulle säga att det går bra att bokföra fakturan i Juli istället då fakturadatumet är i slutet av Juni och du inte fick fakturan förrän i Juli månad efter du gjort momsen. Anledningen till att man hanterar avbetalningar/avräkningar på detta sättet är att själva köpet/kostnaden sker när man upprättar avtalet mellan varandra och får det faktiska underlaget, och det är också enbart då som momsen är specificerad. På senare underlag kommer bara själva avbetalningen/amorteringen visas vilket är även så man bokför. 

 

Konto 2499 funkar utmärkt till detta, däremot hade jag valt något kostnadskonto inom 65XX för detta i och med att det har mer att göra med externa kostnader. Det finns tex konto 6560 Serviceavgifter till branschorganisationer som skulle kunna passa till denna avgiften. Här hade jag rekommenderat dig att kolla med Skatteverket om detta bör hanteras som en immateriell tillgång istället för en kostnad, då jag kunde se i denna vägledningen att det finns vissa ingångsrätter som kategoriseras som det vilket man möjligtvis kan säga att denna anslutningsavgift är. 

 

Ha det fint!

Josefine

Mycket tacksam för din hjälp.

 

Jag bokför då denna den första juli, kan jag då bokföra den under Preliminär manuell verifikation? För mig känns det lättast att göra så, eller måste jag lägga upp den som en leverantörsfaktura? 

 

Mvh Tobe 

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Jag noterar att du skrivit i en annan tråd där du sedan tagit bort frågan. Gällde den frågan detta eller behöver du fortsatt hjälp med detta? 

Ha det fint!

 

Josefine

Hej, nej frågan i den andra tråden gällde någonting helt annat som sedan löste sig. 

I denna fråga så undrar jag bara lite om vilken funktion jag bör använda till att bokföra denna faktura. Lägger jag upp den med funktionen Preliminär manuell verifikation bara?

 

Mvh Tobe

 

Hej igen!

 

Ah okej då förstår jag. Du kan lägga upp den som manuell verifikation ja i och med att själva avbetalningen i sig är mer ett kontrakt/åtagande än en faktura som skall betalas. 

Ha det fint!

 

Josefine

Bokförd och klar, tack ännu en gång för din hjälp.

 

Mvh Tobe