Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

David Samuelson
UTFORSKARE

Matkostnader under tjänsteresa

Hejsan,

I somras gjorde jag en inköpsresa för mitt ABs räkning till Frankrike.

De flesta utgifter gjorde jag med mitt privata kreditkort och jag tänkte nu bokföra så många utgifter som möjligt som skuld till akteägare.

Hur funkar det med mat, dryck etc.? När jag på min andra arbetsgivare där jag är löntagare gör detta så behöver jag inte redovisa kvitton utan får det belopp som SKV anger för utlandstraktamente genom att göra en slags dagsrapport i vårt utläggssystem.

När jag nu gjorde resan som VD på mitt AB så blev det en hel del "småkrafs" i förtäring – alltifrån en cheeseburgare och kaffe på McDonalds eller en burk sardiner från matbutiken till lunch när jag var ute på bilvägarna till en restaurangmiddag med ett glas vin eller två. Dessa kvitton har jag inte kvar. Kan jag ändå ha rätt till traktamente för de dagar som jag var på tjänsteresa?

Mvh,

David

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Visst kan du ta ut traktamente enligt riktlinjerna för utlandstraktamente hos Skatteverket.

Tänk på att göra avdrag på traktamentet för lunch/middag om du tagit det som representation. Även för frukost om det ingår i hotellet. Det finns information hos Skv angående vilken %-sats som respektive måltid ska minska utlandstraktamentet.

David Samuelson
UTFORSKARE

Jäklar vilket snabbt svar, @CarinaEsp ! 🌟️ Jag blev inte bjuden på någonting faktiskt 😉 Och allt boende var på Airbnb så ingen kost ingick. Ska dubbelkolla detta så att jag inte säger fel. Kan du ge guidning i hur jag sedan bokför detta i eEkonomi? Vilken typ av verifikation behövs?

Plockar du ut någon lön från ditt bolag? I så fall kan du göra utbetalning av traktamente i samband med löneutbetalningen.

Alltid bra med tydliga underlag, så gör en reseräkning. Tror att det finns mall för detta hos Visma.

Du kan använda konto 7320 för kostnaden, alternativt dela upp den enligt nedan bild. 

CarinaEsp_0-1733154834496.png

Tar du bara ut den skattefria delen så behöver du inte blanda in arbetsgivaravgifter.