Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

corill
MEDLEM

Avrundning för periodisk sammanställning

Jag skickar en del av min faktura i USD, därför måste jag konvertera dem till SEK. I januari skickade jag till exempel en faktura på 37,50 USD som kom ut till 389,0175 SEK (med den månatliga omräkningskursen från Riksbanken), en på 32,50 USD som kom ut till 337,1485 SEK och en på 44 USD som kom ut till 466.821 SEK.

När jag lägger ihop dessa mängder, rundar jag av dem innan jag lägger ihop dem, eller efteråt?
Är beräkningen 389.0175 SEK + 337.1485 SEK + 466.821 SEK (totalt 1192.978 SEK, som då behöver avrundas)

Eller så räknar jag med 389 kr + 337 kr + 467 kr (totalt 1193 kr).

Jag vet att i mitt exempel kommer det ut på samma sätt, men i praktiken, när det finns fler siffror, gör det inte alltid det.

Och gäller regeln när man gör periodisk sammanställning att man alltid avrundar siffror NER? Även när slutsiffrorna är över fem, skulle till exempel 1192.978 SEK avrundas nedåt till 1192 SEK?

Tack

Corinna

8 SVAR 8
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Du skall utgå ifrån fakturans datum eftersom man redovisar sin försäljning i periodiska sammanställningen enligt faktureringsmetoden. Så om du skickade en faktura i Januari på 37,50 så skall beräkna med valutakursen för det datumet som fakturan har, dvs fakturadatumet. Detta kan du läsa i denna tråden som jag såg att du fått i din andra tråd, där en annan användare har fått svar från Skatteverket kring det. Den månatliga omräkningskursen använder man i tex bokslutet när man skall värdera sina fakturor i andra valutor som finns obetalda i omräkningen.

 

Angående avrundning så brukar man normalt sätt stryka ören dvs avrundar neråt.

Ha det fint.

 

Josefine

corill
MEDLEM

Hej Josephine,

Tack för ditt svar.

Så, förstår jag rätt att när jag konverterar mina fakturor från USD till SEK (för min periodisk sammanställning) så behöver jag använda den DAGLIGA genomsnittliga valutakursen från riksbank.se, och jag kan inte använda den genomsnittliga MÅNATSKURSEN?
Problemet med detta är att Riksbanken inte har växelkursen för varje dag tillgänglig. Vissa dagar har hoppats över (kanske är det helgdagar).

Hälsningar,

Corinna

Hej igen!

 

Ja men precis det stämmer. Hm, så vitt jag vet så visar Riksbanken kurser för alla bankdagar så om det är så att du fått/skickat en faktura som har ett fakturadatum på en dag som inte är en bankdag så bör du kunna använda närmsta bankdagens kurs skulle jag säga. Förhoppningsvis bör detta inte ske särskilt ofta för dig men du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket hur du skall hantera sådana situationer och vad du skall utgå från valutakursdag.

Ha det fint.

 

Josefine

corill
MEDLEM

Tack för ditt svar.
Ibland kan närmaste bankdag vara dagen före, såväl som dagen efter. Vilken väljer jag i det här fallet?

corill
MEDLEM

Jag har en annan fråga relaterad till detta: Eftersom jag skickar in min periodisk sammanställning var tredje månad, och jag alltid rundar av summan av det deklarerade värdet för varje företag, blir beloppet inte detsamma som det jag lagt in i min Moms i fält för EU-försäljning. För momsdeklarationen avrundar jag endast slutbeloppet en gång, men för periodisk sammanställning avrundas beloppen varje kvartal. Så det blir inte riktigt samma sak. Kommer detta att bli ett problem?

Hej igen!

 

Det bör du kontrollera med Skatteverket, men jag skulle säga att du bör tänka främst dagen efter förutsatt att det inte är flera dagar tills nästa bankdag. I sådana fall bör närmast vara rimligast.

 

Det måste alltid bli samma i det stora hela, enligt vad du kan läsa i den tråden jag skickade som en användare hade fått svar från Skatteverket. I det stora hela så bör det inte blir mer än 1 kr skillnad i vissa fall, om du använder samma princip för både momsrapporten och periodiska sammanställningen dvs faktura datumet. Sen om det blir så att du totalt sätt har 10 000,06 när du sammanställer för periodiska sammanställningen för 3 månader och momsrapporten är 9 999,96 för 3 månader är inget som kommer vara hela världen eftersom det kan bli lite knepigt med just avrundningen. Det viktiga är att det är i princip samma belopp som redovisas. Känner du dig osäker kring detta så kan det vara bra att kolla med Skatteverket, alternativt att du ändrar redovisningsperiod för momsen eller periodiska sammanställningen så kommer det inte längre bli ett problem.

 

Välkommen tillbaka till forumet framöver

//Tinna

okej tack, jag tror jag kanske behöver kolla med Skatteverket.

Hej @corill 

Ja kolla med Skatteverket så vet vi att allt blir korrekt hanterat. Dyker det upp några andra frågor så är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen. 

 

Ha en fin dag!

//Tinna