Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FN-Management
MEDLEM

Avrundningsfel i modulen "deklaration/årsredovisning"

Har varit i kontakt med telefonsupporten som bad mig ställa frågan här.

I samband med bokslut så har modulen "deklaration/årsredovisning" justerat årets resultat (eller snarare beloppet på konto 8980) utan att detta bokförts. Det innebär att balansräkningen inte balanserar utan det finns en diff på 31 öre. Jag kan inte få detta rätt utan att göra en justering på konto 2091 (där felet ligger idag) utan motkonto. Gör jag justering mot motkonto 3740 så finns diffen kvar genom att den hamnar på 2099 vid kommande bokslut.

 

Hur gör jag för att få balansräkningen att balansera? 

 

1.png

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Att göra en justering utan motkonto är inte möjligt då man alltid måste ha ett konto i debet och kredit.

Skulle behöva se en komplett balansrapport för året från eEkonomi för att kunna se hur det ser ut. Har du möjlighet att bifoga en sådan?

/Joachim

Hej

Klipper in balansrapport nedan (gick inte bifoga pdf). 

Balans 1.pngBalans 2.pngBalans 3.png

Hej 


Differensen beror på att resultatet som är bokfört inte var helt korrekt. Detta för att det ligger kvar -31 öre i beräknat resultat i din balansrapportrapport.

Resultatet som är bokfört är 189 825 kr Det borda resultatet borde varit 189 824.69 dvs det är 31 öre för mycket uppbokat i resultat.

Joachim

 

Jo precis, men hur löser jag detta för att få balans? Det är modulen för deklaration/årsredovisning som automatiskt bokfört detta utan att öresavrunda. Pratade med teknisk support för modulen men dom hänvisade till detta forum.

Hej

Konteringen du skall göra för att åtgärda detta är följande . Det finns inte något annat sätt att lösa det så resultatet blir noll i både resultat och balansräkningen.

8999 Kedit 0,31
2099 Debet 0,31

Joachim