Hej!
Jag har precis beställt en dator till mitt AB, då jag är arkitekt och använder mig av tyngre programvara köpte jag en dator som kostar över halva prisbasbeloppet för 2024, den gick på 31 192 ex moms. Kan även tillägga att datorn är tydligt riktad till arkitekter och andra kreativa branscher som är i behov av mycket prestanda, tänker i relation till skatteverket.
Då mitt AB är nystartat för i år ska jag betala en förskottsfaktura (denna är ännu inte betald).
Jag har sökt runt lite på forumet kring hur man gör en avskrivning, men skulle gärna ta hjälp med hur man gör i mitt specifika fall - är som många rädd för att göra fel. Har även inte riktigt greppat hur man avgör tiden för avskrivningen, 3 eller 5 års tid.
All hjälp uppskattas!
Allt gott,
Jim
Löst! Gå till lösning.
Hej
På datorer är avskrivningstakten alltid 3 år. Om du använder eEkonomi så lägger du upp datorn i anläggninsregistret via sidan Bokföring > Anläggningstillgångar. Sedan går du in under Inställningar > Företagsinställningar och fliken bokföringsuppgifter. markera rutan Använd automatisk bokföring av avskrivningar och välj om du vill göra avskrivningen månads eller årsvis.
Sedan kommer systemet hjälpa dig med bokföringen av själva avskrivningen.
Anläggninsgsregister
Önskar dig en fortsatt fin dag
Toppen, tusen tack!
En liten följdfråga, hur ska jag bokföra den betalda fakturan, under vilka konton osv?
Allt gott,
Jim
Hej
Du skall bokföra inköpet mot konto 1251 datorer och 2641 ingående moms
1930/2440 kredit 38 990
1251 Debet 31 192
2641 Debet 7 798
1930 eller 2440 beror på vilken bokföringsmetod du bokför enligt.
1930 = Kontantmetoden
2440 = faktueringsmetoden
/Joachim
Tack så mycket Joachim! Nu har jag äntligen löst detta (tror jag), om inte hör jag av mig igen 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.