Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avskrivning på immateriella tillgångar

Hej! Behöver hjälp med att göra en avskrivning på en lev. faktura , som avser en programvara , på 57000 kr ex moms. Vad händer med momsen? Bokför jag den som vanligt? Jag har Visma Administration 500.
Tack på förhand

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Vad är det som gör att programvaran är en tillgång?
Ligger där inte någon form av abonnemang/licensavtal på detta program?

Momsen dras av i sin helhet vid inköpstillfället.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Davor. Tack för ditt svar. På fakturan står Citybreak Licens, Citybreak Implementation. Men det är ett program som funkar som ett bokningssystem. Och vi kommer använda den löpande. eftersom beloppet överstiger halva prisbasbeloppet och livslängden är större 3 år då tänkte jag kanske det är en immateriell tillgång.

Vh Marin 

Davor P1
CHAMPION

Har du bundit dig för 3 år i avtalet? 

Om inte kan det ju vara så att du kan välja att inte förlänga licensavtalet och därigenom är ju programmet obrukbart formellt tror jag.

Sen är det nästa fråga - betalar ni något för eventuella uppdateringar?

I mina ögon är jag lite osäker på om programmet kan skrivas av på längre tid än 1 år då det i mina ögon rör sig om ett "standardprogram" som inte utvecklats specifikt för er verksamhet.

Jag är dock inte helt säker på min sak...... så du får ta mina synpunkter med en nypa salt....

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har inte bundit oss för 3 år , men vi kommer att använda programmet mer än 3 år. 
Jag kan hålla med att den är kanske ett standardprogram som inte behöver några uppdateringar. 
Davor P1
CHAMPION

http://bokfoering.se/index.php?topic=2166.0

Lite synpunkter från forum på nätet. Med det som grundval hade jag trots allt gjort en direktavskrivning av programmet....

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för hjälpen 🙂

Marin