Hej
Har till nu bokförd leasing av datorer på konto 5252 och har nu fått den sista fakturan och utrustningen är nedbetalt och tillhör nu bolaget.
Det jag inte förstår är hur påverkar detta balansen eller resultatet? Kan jag ta den kostnaden med en gång eller ska datorutrustningen nedskrives över 5 år? Hur går jag vidare? Ska jag bokföra totalsumman en gång till på konto 1210 eller konto 5400 eller skall är det bara sista faktura. Jag fattar inte detta 🙂
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du avslutar leasingavtalet med att överta ägandet till datorerna med inköpspriset 0 kr och ska inte bokföra något tillgångsvärde.
Har du ett anläggningsregister bör du registrera datorerna där men med inköpsvärde 0 kr.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej RoffaK,
Tack så mycket, men jag förstår fortfarande inte nått. Kan du ge mig ett exempel?
Vi sejer att Datorutrustningen kostade 40 000. Jag bokförde hälften förre året och resten i år. Alt blev bokfört på konto för leasing av datorer på konto 5253.
Hej
När du köper datorer kan du välja mellan två lösningar:
1. Du betalar 40 000 och bokför inköpet på konto 1220 eller 1250. Därefter gör du avskrivningar under 2 år tills bokfört restvärde är 0 kr.
2. I ditt fall har du valt att betala datorerna genom ett tvåårigt leasingavtal med restvärde 0 kr. Någon bokföring efter sista leasingfakturan blir alltså inte aktuellt utan datorerna är fullt betalda och ägs av företaget.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej
Tack, fattar mera nu.
En sista fråga, med den metoden jag har valt så vil inte restvärde på datorutrustningen påverka balansen eller resultatet på något sett?
Hej
Så är det. Utlösenpriset är ju 0 kr och påverkar inte vare sig Resultat- eller Balansräkning.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.