Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MagnusAE
MEDLEM

Avstämning av bokföringskontot för moms

Hej

Går igenom checklista för årsavstämning, ser att något inte stämmer med momskonto 2650 när jag ombeds göra kontoanalys. Antar att jag inte gjort rätt tidigare med kontot. Här ska saldot vara det momsbelopp jag ska betala in till skatteverket. Det är 103 538:- Men på konto 2650 är det -47 115:- 

 

Hur gör jag för att korrigera detta, kan jag helt enkelt flytta över pengar till konto 2650? 103 538 + 47 115? 

MagnusAE_0-1687867414909.png

 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Utifrån den huvudbok av 2650 du bifogat så ser det ut att vara A104 som är orsaken till att det inte stämmer. Den ser ut att vara en dubblett av inbetalningten av momsen för 2020. Mest troligt så behöver du korrigera bort den verifikationern. Enklast är att du gör en ny verifikation med samma konton som är använda i verifikation A104 men där du vänder på debet och kredit. Det kan dock vara bra att kontrollera så du inte har betalt in summan dubbelt först. 

O den verifiaktion aldrig hade bokförts så hade du haft rätt saldo -103 538 på konto 2650.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

MagnusAE
MEDLEM

Hej

Stort tack för svar. 

Du får ursäkta min okunnighet. Men ska inte saldon på kontot vara positivt? Alltså 103 538 (utan minustecken)? 

Jag såg framför mig att jag ska flytta in 47 115 + 103 538 för att komma fram till positivt saldo 103 538? 

 

Hej

Saldot på 2650 skall vara negativt dvs - 103 538. Missade tydligen minustecknet framför beloppet i det tidigare svaret.

Du har två betalningar av moms på 56 423 kt för samma momsredovisningsperiod bokförda därför blir det en lägre skuld just nu än vad det faktiskt är.

Hoppas detta gjorde det hela tydligare
Joachim