Hej,
Jag stämmer löpande av kundfordringar, dvs att jag kollar alla obetalda fakturor på en viss dag och jämför med saldot på kontot i bokföringen. Men hur stämmer jag av försäljningskonto tex 3041 för året?
Jag har jämfört saldot på 3041 för ett helt år med rapporten "Kundfakturalista" för samma år, men får dessa inte att stämma. Har tittat på beloppet exkl. moms i "Kundfakturalista".
Har jag gjort rätt eller gör man på annat sätt?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Summan på kundfakturalistan under exkl moms skall stämma med saldot på dina försäljningskonton (titta på rubriken summa röresleintäkter) så när som på ett antal kronor som kan bero på öresavrundningar.
Det kan även vara så att man bokfört något som inte är fakturerat på försäljningskonton och då blir det naturligt att saldot inte stämmer med kundfakturalistan. Då finns det inte något annat sätt än att manuellt stämma av försäljningen om det finns behov för detta.
/Joachim
Tack för din förklaring Joachim!
Känns som om jag behöver stämma av manuellt. Några tips om hur man gör det enklast?
Hej
Det finns egentligen bara ett sätt och det är att jämföra kundfaktura listan med huvudboken för dina försälljningskonton.
Huvudboken hittar du under Bokföring > Kontoanalys Sök på kontonummer 3041 - 3041 t ex och visa eller skriv ut den. Sedan får du gå igenom den post för post och jämföra med kundfakturalistan för hela 2024.
/Joachim
Hej!
Japp. Var inne på det spåret. Skriver ut i cvs format som jag sedan sparar om i excelformat.
Vill kunna sortera listan på tex faktura datum, men då listan visar varje transaktion på två rader samt tom rad i excel så lyckas jag inte.
OM du har tips på bättre hantering så tar jag gärna det, annars får jag bara skriva ut och stryka matchningar.
Hej
Jag har dessvärre inga mer tips att ge dig gällande detta.
Tack! Var vissa importerade rader som hade hamnat konstigt bara.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.