Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikande belopp i momsredovisningen

Hej!

 

När jag skulle göra min momsredovisning för föregående år så noterade programmet 3 avvikelser, närmare bestämt 3 avvikande belopp. 

Se nedan för ett exempel:

 

  Momspl. försäljn/inköp Bokförd moms Beräknad moms Avvikelse

Försäljn/uttag ruta 05-08 (25%)0,00-19,600,0019,60

Konto Momskod Debet Kredit

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto 171,02 
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%10 (25%) 19,60
2621 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 12%11 (12%) 8,79
2641 - Debiterad ingående moms48 (0%)1,80 
3052 - Försäljn varor 12% sv05 (12%) 73,21
5700 - Frakter och transporter (gruppkonto)  78,40
6040 - Kontokortsavgifter 7,18

 

Kan någon vara snäll att hjälpa mig att få klarhet i detta? Alla 3 avvikelser visar ungefär samma sak men olika belopp

 

Jag har alltså sålt varor (livsmedel) som har 12% moms. Eftersom att jag använder Klarna så har dem skickat ett kvitto till mig på utbetalningen, så är står det:

 

Intäkter:

Totalt fakturaköp:180 kr 

Varav butikens moms
12%: 8,79 kr
25%: 19,6 kr

Summa intäkter: 180 kr

 

Kostnader/avgifter:

Total factoringavgift: -7,18 kr

Klarnas moms (25)%: -1,8 kr

Summa kostander/avgifter inkl moms: 8,98 kr

 

Summa utbetalning: 171,02 kr

 

 

Kan någon hjälpa mig att förklara varför det blir avvikelser i momsredovisningen på detta sätt?

Tack!

 

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

Absolut så ska vi kika på detta med dig 🙂

I vårt skrivna hjälpavsnitt Avvikelser momsredovisning går vi igenom när dessa avvikelser dyker upp, samt andra typer av avvikelser som kan uppkomma. Vill du att vi kollar upp vad som gjort att du har fått denna varning på tre olika verifikationer hade jag gärna sett en bild på hur verifikationerna i fråga ser ut i sin helhet i ditt program. 

Återkom med ett skärmklipp eller en uppställning av verifikationen mer ingående så tar jag en titt i så fall. 

Ha en fin dag!
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My!

 

Istället för att lägga in fraktkostanden på konto 5700 så använde jag istället konto 3520 (eftersom att kunden betalade frakten i samband med köpet av varan). Då försvann de avvikande beloppen och i momsredovisningen. Men eftersom att jag har sålt en vara som omfattas av 12% moms så måste ju frakten också omfattas av 12% moms. Tyvärr är det ju så att konto 3520 är kopplas till 25%moms (momskod 05), därför undrar jag vilket konto jag skall använda istället? Det skall vara ett konto för frakt som omfattas av 12% och inte 25%..

Tack!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Kan jag göra så att jag korrigerar momskoden på konto 3520 så att det istället står Momskod 05 (momspliktig försäljning 12%).

Det borde väl bli rätt då?

Tack återigen!

Hejsan! 

 

Du gjorde helt rätt i att ändra bokföringskontot för frakt från 5700 till 3520.

När du ändrade kontot så försvann varningen i momsredovisningen eftersom beloppen försäljning och moms matchade. 

 

Om du skulle ändra momskod på konto 3520 på verifikationen så skulle du få en ny varning om avvikelse på momsredovisningen. Detta eftersom momsbeloppet inte stämmer överens med beloppet för frakten exkl moms. 

Som jag tolkar ditt underlag så är frakten beräknad med 25% moms. Ska det inte vara 25% moms så måste du någonstans justera detta så att frakten i framtiden beräknas med 12% moms. 

För just den här försäljningen så tror jag det är lättast för dig att bara låta den vara nu som den är med 25% moms på frakten. Jag förstår det som att kunden redan har betalat och ska du ändra momsen för frakten för denna försäljningen behöver du först få ett korrekt nytt underlag och sedan kreditera kunden för det beloppet som kunden har betalat in för mycket. 

 

När du har ändrat inställningen för momsen på frakten så ska du gå in i kontoplanen i ditt program och justera momskoden så att det är 05 - momspliktig försäljning 12%. Då kommer du inte få samma fel i framtiden. 

 

/Lisa