Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Avvikelser momsrapport

Hej!
Jag sitter med momsredovisningen och upptäcker att jag har några verifikationer som avviker och behöver kontrolleras. Alla är verifikationer som avser utbetalning from STIM till mitt företagskonto. Dvs, pengar som kommer från royalties. Jag tror att jag gjort rätt då det ska vara 6% moms och detta ska bokföras på konto 2631, men eftersom det verkar blivit något fel undrar jag om någon här skulle kunna hjälpa mig? Bifogar bild för exempel.
Tack på förhand!

Skärmavbild 2023-02-25 kl. 17.36.30.png

11 SVAR 11
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om det är 6% moms som gäller måste även konto 3922 momskodas med 05 (6%). Redigera och komplettera raden med 3922.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Okej tack! Men det är korrekt att jag även bokfört mot konto 2631? Det är alltså bara själva momskodningen på 3922 som saknas?
Jag har nämligen utgått från hur min revisor bokfört royalties tidigare år, men då använde hon 3920 som konto, inte 3922, utan momskodning. Bifogar bild från det.

Skärmavbild 2023-02-26 kl. 10.08.11.png

Tack på förhand,
Saga

Hej

 

Det är korrekt med 2631 men då måste momskod 05 (6%) sättas på försäljningskontot, i ditt fall 3922. Din tidigare revisor måste ha löst deklarationsproblemet på annat sätt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

 

 

Tusen tack för svar!
I och med att jag har låst mitt bokföringsår (2022) vill jag bara dubbelkolla att det då är korrekt att jag bokför de nya, korrigerade verifikationerna i februari 2023? Har inte haft ett sådant problem tidigare där jag behövt korrigera efter att det aktuella året har låsts.

 

Hälsningar,

Saga

Hej

 

Tyvärr. Du måste låsa upp 2022 och redigera/korrigera dina avvikelser på de datum de är bokförda så att de hamnar i rätt redovisningsperiod för momsdeklaration.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Okej, så om jag har verifikationer som är bokförda i början av året behöver alltså hela året låsas upp, för att sedan bokföra de nya i respektive månad?  Vanligtvis om man är i samma år som de felaktiga verifikationerna bokförts i så bokför man väl den nya verifikationen om jag förstått det rätt i närmsta olåsta månad?

Tack igen!

Hej

 

Om du ska Redigera verifikationerna måste du öppna de månader som de är bokförda i. Korrigeringsverifikationer kan du bokföra i momsredovisningens sista månad och behöver då bara öppna en månad. 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Ok tack! Detta är alltså det korrekta sättet att sätta momskoden?

Skärmavbild 2023-02-27 kl. 09.07.09.png

Hälsningar,

Saga

Hej

 

Ser korrekt ut.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Vad bra! Då skapar jag alltså en korrigeringsverifikation och bokför sedan på nytt, båda i december 2022?

Tusen tack för all hjälp!
/Saga

Hej

 

Exakt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB