Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Balansräkning - eEkonomi

Hej!

Jag sitter och försöker få ordning på årsredovisningen. Skrev då bla ut och skickade in balansräkning till bolagsverket. Denna fick vi tillbaka med förklaringen att denna inte var en balansräkning utan en balansrapport?!

Jag som nybörjare på detta funderar då såklart på följande: vad skillnaden är på en balansrapport och en balansräkning? Varför heter det balansräkning i ert program om det inte är det? Hur gör jag för att få fram en balansräkning som bolagsverket accepterar?

Med vänlig hälsning

Pär Dahlgren
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

En balansräkning är en sammanställning av balanskonton där man inte ser bokföringskontona utan bara ser de olika rubrikerna med beloppen summerade.

För att få ut en balansräkning som bolagsverket accepterar måste du antigen skapa den via tilläggsmodulen i Visma eEkonomi Deklaration/årsredovisning i Aktiebolag eller göra den i programmet Visma Bokslut.

Jag har skapat två skärmklipp från Visma Bokslut där du ser skillnaden:






/Johan
Alex__3
UTFORSKARE

Hej,

Godkänns inte Balansräkningen & resultat räkningen i Visma eEkonomi (utan tilläggsmodulen) även som förkortad balansräkning och resultaträkning för mindre företag?

Kan man använda utskrifterna från visma eEkonomi bokförings programmet till årsbokslutet om man är "mindre företag" ? uppfyller dessa utskrifter kraven från bokföringsnämnden etc. för mindre företag? 

ur bolagsverket:

Förkortad resultat- och balansräkning
Mindre företag har möjlighet att redovisa balans- och resultaträkningen i förkortad form i årsredovisningen.

Mvh
Alex
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Alex!

Precis som min kollega Johan skriver så kan du inte ta ut en fullständig balansräkningen som ingår i årsredovisningen från eEkonomi till Bolagsverket, då den inte har rätt uppställningsform samt att du inte har med notreferenser. Om du har eEkonomi Smart kan du köpa tillvalet Deklaration/Årsredovisning och här hanteras detta. Förkortad resultat- och balansräkning hanteras dock inte förkortad i tillvalet.

Vill du läsa mer om årsredovisning för mindre företag så finns mycket information här hos Bokföringsnämnden. 

Eller också tar du hjälp av en redovisningsbyrå och slipper göra fel, bryta mot diverse lagar m.m. Vi som jobbar i branschen har fullt schå att göra rätt och att som lekman följa momslagen, skattelagar, aktiebolagslagen, årsredovisningslagen är helt omöjligt och det finns inget program som gör det åt dig. Och det finns inga ursäkter, det är ditt ansvar att det blir rätt. Iofs så är det så även om du tar hjälp av en byrå men gör dom fel så skall dom ha en ansvarsförsäkring som löser det ekonomiska...