Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

patrickc
MEDLEM

Balansräkningen innevarande år balanserar inte

Hej,
Jag har suttit i flera dagar och försökt lista ut vad som diffar när jag ska göra årsredovisningen i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning.

Det enda felmeddelande jag får är: Balansräkningen innevarande år balanserar inte.
Men det enda som skiljer SUMMA TILLGÅNGAR och SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER är Beräknat resultat (ej bokfört).

Screenshot 2022-06-19 at 22.50.50.png

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Du måste bokföra årets resultat så kommer det all balansera. Denna verifikation blir den sista för året efter beräkningen av skattekostnaden på årets vinst. 

Hej Annica,
Var gör jag det? Gör inte programmet det automatiskt eller måste jag göra det manuellt?

Det finns en funktion för den bokningen nånstans i programmet, tyvärr har jag inte den modulen själv så jag kan inte säga exakt, men sök i hjälpen så hittar du det där. Det kan ju inte gå helt automatiskt för du måste själv vara säker på att allt är bokfört och avstämt innan denna sista post bokförs. 

Tidigare har denna verifikation skapats när man har godkänt och låst årsredovisningen. Men jag kommer inte vidare dit eftersom jag fastnar i kontrollen av årsredovisningen pga att jag får felet: Balansräkningen innevarande år balanserar inte.

AnnicaL
CHAMPION

Då rekommenderar jag att du tar kontakt med supporten. De kan ju ev koppla upp sig mot dig och se vad som felar. 

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Vet ej om du fått svar på din frågan men utöver uppbokning av Beräknat resultat finns det i Balansräkningen en märklig förändring avseende Fritt eget kapital från Föregående år. Totalt 441 993 har i Innevarande år blivit -445 042 fördelat på Balanserat resultat -210 442 och Årets resultat? -234 600.

 

Normalt bokas Vinstdispositionen i samband med Bolagsstämman men beloppet ska bokas upp Balanserat resultat + ev utdelning. och det kan omöjligtvis svänga om från 441 993 i vinst till 445 042  i förlust.

 

Har du inte fått lösning på ditt problem föreslår jag att du kollar bokföringen på konto 2091, 2098 och 2099 samt stämmer av med Resultaträkningen vad Årets resultat ska vara.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK