Hej,
Jag försöker göra årsredovisning och får felmeddelande att balansräkningen inte balanserar. Om jag kollar på balansräkningen så ser jag längst ner att det inte stämmer och förmodar att det är 1812,36 kr som är diffen. Förra årsredovisningen så hittade jag den diffen på ej inlösta presentkort (2421) och då debiterade jag 2421 och kreditera 1580, detta var för årsredovisning 2021/2022. Nu verkar den diffen vara kvar, hur kan jag lösa det?
När du tar ut balansräkningen för detta år, har du diffen även i ingående balansen? Den omföring du nämner bör inte ha skapat en differens eftersom den är mellan två balanskonton. Den vanligaste anledningen till differenser är att man bokfört något resultatpåverkande efter att årets resultat bokförts. Så för att hitta en sådan avvikelse får man kika på just om någon verifikation bokförts på högre ver-nummer än vinstbokföringen.
Hej, Tack för svaret!
Jag lyckades hitta felet och justera det och kan nu göra årsredovisningen klar men jag blir lite fundersam för att om jag kollar på det tidigare räkenskapsåret så är det rätt siffror i Kontrollera bokföringen men det är inte i Upprätta årsredovisningen. Är det någon bugg i systemet? Kollar jag i visma eEkonomi så är saldot 10 033 kr.
Hej
Efter det att du gjorde korrigeringen hämtade du inte nya uppgifter från eEkonomi då?
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.