Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kronqvist
MEDLEM

Bankkonto kontra Resultat

Om man har låt säga 20 000:- på företagskontot, men resultatet hittills i år är typ 8000:-

Man kan ju nyttja alla 20 000:- om man vill men kommer ha ett minusresultat. Så egentligen har man pengar på kontot som man inte kan nyttja utan att hamna på ett minus. Vad är det då för mening med att ha pengar om man ändå inte kan nyttja dem. 

En stor del av beloppet är ingående balans från föregående år. Skatten och momsen är betald, innebär det att jag i princip kan använda pengarna från föregående år utan problem? Jag kommer ju trots detta hamna på ett minusresultat. Eller bokför man det på ett sätt som inte påverkar resultatet?

Hoppas ni förstår vad jag menar. 

7 SVAR 7
Göran A
UTFORSKARE

Vilken företagsform har du ?

Enskild firma 

Göran A
UTFORSKARE

 Då påverkas inte resultatet på något sätt om du tar eller inte tar ut några pengar från kontot. Resultatet beror bara på intäkter - kostnader och påverkas inte om du har pengar på kontot eller inte. Sen kan det var bra att ha kvar pengarna på kontot eftersom du då kanske kan utnyttja räntefördelning = att skatta resultatet med 30 %

 

Fast nu handlade det inte om att jag skulle ta ut pengarna utan att nyttja dem. Göra inköp till firman. 

Handlar jag för mer än vad jag har I resultatet så kommer jag ju ligga på minusresultat även om jag faktiskt har pengar på kontot.

Så vad är problemet tycker du ? Är ju inget som hindrar att du får ett minusresultat och ändå har pengar på ditt företagskonto - minusresultatet flyttas med till kommande år 

Är väl inget problem. Tycker bara det är konstigt att jag hamnar på minus när jag har plus på kontot. 

Är ju inte ovanligt - du kan ex.vis ha avskrivningar i resultatet som inte påverkar bankkontot, du kan ha kostnader som du betalt genom egen insättning , resor i verksamheten som inte är bokförda m.m