Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus12
MEDLEM

Beräknat resultat stämmer ej

Hej,

 

har försökt läsa tidigare trådar men har inte riktigt funnit svar.

Problem: har ett beräknat resultat på -432 kr som har följt med sedan 2020 (vilket jag tydligen upptöckt först nu) och som jag inte kan identifiera (ser ju en diff mellan summan av tillgångar och eget kapital/skulder). Kan jag på något enkelt sätt hitta felet eller behöver jag gå igenom alla verifikationer?

Har också läst att man kanske inte ska "jaga" rätt på så här pass små summor - hur gör jag i så fall för att korrigera detta nu? 

 

/Magnus

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Den typen av diffar brukar bero på att man bokfört något efter att årets resultat bokförts. Du kan lättast hitta det genom att kolla verifikationsnumret för årets resultat och se om någon verifikation har högre nummer (om du bara använder en serie). Just när det är diffar som gör att balansräkningen inte går ihop behöver man hitta en lösning även om beloppet är litet, för att bli av med problemet. 

Hej och tack för råd, det stämde! Hittade en verifikation med högre nummer och aktuell summa, således bokförd efter årets resultat. Hur gör jag nu på bästa sätt?

 

/Magnus

AnnicaL
CHAMPION

Det bästa sättet är att byta datum på den verifikationen till året efter. 

Men då måste jag väl låsa upp året ("låst bokföringsperiod"? Eller gör jag en ny verifikation?

AnnicaL
CHAMPION

Egentligen tycker jag att det inte borde det ha gått att låsa det året när det inte balanserade men den kollen görs nog inte, det är du som ska kolla av sånt 😉  Hur ser det ut i de årsredovisningar du lämnat till Bolagsverket - är det en differens där också, som ingen har protesterat emot? Inlämnade årsredovisningar ska inte ändras utan då får rättelsen göras i nutid även om det är ett gammalt fel. Du får i så fall göra en verifikation på 2022 som är likadan som den du bokförde sent 2020 och först därefter bokföra årets resultat 2022.

Ja, jag undrade själv hur detta "gått igenom" och att programmet inte larmat. Möjligen att jag har varit inne och ändrat efteråt (av oklart skäl)? I den ÅR jag skickat in till Bolagsverket 2020 så finns inte differensen med. Har nu bokfört enligt din instruktion och balansen är återställd.

Tack så mycket för hjälpen!

Förlåt, nu får jag krypa till bokföringskorset igen. Var lite för snabb med att säga att balansen är återställd, för den där differensen hänger med ändå. Enligt din instruktion ovan "Du får i så fall göra en verifikation på 2022 som är likadan som den du bokförde sent 2020 och först därefter bokföra årets resultat 2022" så gjorde jag en likadan verifikation (det handlade om ett eget utlägg som redan var utbetalt, jag använde 6200 D och 2893 K). Konto 2893 "nollades" då (korrekt?), när jag sedan gjorde en likadan verifikation på 2022 så blir det ju minus igen och därmed en obalans (summan står som en minuspost i det beräknade resultatet).

Hur korrigerar jag det så att balansen stämmer? Skulle den första verifikationen vändas??

 

/Magnus

AnnicaL
CHAMPION

Det är således viktigt att låsa året när resultatet är bokfört 😉