Fredag igen och dags för lite beröm igen. Denna gången tänkte jag vara kontroversiell och berömma någon som inte direkt har med Visma eller forumet att göra men som indirekt förekommer i väldigt många av diskussionerna här.
Jag vill berömma.... *trumvirvel* ... Skatteverket!När jag startade eget 2001 blev Skatteverket snabbt min nya favoritmyndighet. Jag har alltid fått bra och framförallt snabb hjälp där. Inte så att alla kontakter med dem alltid varit positiva, jag har fått min beskärda del av brev som genererat kraftigt stresspåslag men då har det varit mitt eget fel.
Vi vill att du skall betala rätt skatt - inte för lite men inte heller för mycket.
En handläggare sa till mig en gång: "Vi vill att du skall betala rätt skatt - inte för lite men inte heller för mycket". Det påstående har för mig stått sig genom åren i alla mina kontakter med Skatteverket.
Jag är medveten om att alla inte har samma upplevelse och eller erfarenhet. Jag har själv sett vänner som fått skattebeslut som utifrån det får berättat för mig låter konstiga. Samtidigt är det mitt intryck att så länge man inte försöker gör felaktiga/tveksamma avdrag eller till exempel missköter biljournalen eller huvudtaget rör sig i någon form av gråzon så är det oftast lugnt.
Nu är min/vår verksamhet väldigt enkel redovisningsmässigt. Jag kan tänka mig att det är lite annorlunda för den som har lager, 12 lastbilar, är inom byggbranchen eller omfattande handel med utlandet. Bara för att nämna några få exempel.
Vad är DIN erfarenhet av Skatteverket?
Håller du med mig eller är SKV det värsta av värsta?
🙂