Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

DataRolf
MEDLEM

Beskattning av aktievinst

Hej!

Mitt aktiebolag har sedan några år ägt aktier i ett onoterat bolag inköpta för 80 kkr och bokförda på konto 1350. Jag säljer nu dessa för 120 kkr, dvs vinsten blir 40 kkr. Mitt aktiebolag sysslar normalt inte med värdepappershandel utan detta har varit en ren kapitalplacering.

Att jag ska bokföra de inkommande 120kkr i debet på 1930 och att 80 kkr av dessa ska bokföras i kredit på 1350 förstår jag, men var kreditera de återstående 40kkr?

Jag antar att 8220 är ett tänkbart konto, men då kommer väl resultatet att påverkas, dvs aktiebolaget kommer att få betala både kapitalvinstskatt på försäljningen och sedan bolagsskatt på det ökade resultatet? Hur bokför jag detta korrekt och ska verkligen vinsten dubbelbeskattas på detta sätt?

Vänliga hälsningar

Rolf J

 

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Nedan är från Rätt skatt 2021

Rätt Skatt 2021 – Urban Kardvik och Lars Samuelsson

Aktier

 

Definition

Andelar i ett aktiebolag.

Kommentar

För att kunna ta ställning till hur en vinst eller förlust vid avyttring av aktier ska klassificeras skatterättsligt är det viktigt att veta om aktierna är kapitalplaceringsandelar, näringsbetingad andel eller lagertillgångar.

En vinst vid en försäljning av onoterade andelar som är kapitalplaceringsandelar är skattefri och en förlust är ej avdragsgill.

Syntetiska aktier behandlas som optioner.

Vinst/förlust på onoterade aktier är alltid skattefri/ej avdragsgill. Oavsett orsak till investering

Hej!

Tack för svaren, och jag har också utgått ifrån att vinsten ska vara obeskattad, men hur ska jag då bokföra den i Visma för att den inte ska bli en del av den allmänna vinsten i företaget?

Mvh

Rolf J

Lite svårt att svara på. Det gäller att hålla koll på var man bokför det så att det i bokslutet hanteras som en skattefri vinst. Beror lite på vilket bokföringsprogram du använder men även vilket bokslutsprogram du har. 

Det blir ju en vinst bland andra men undantas då i beräkningen av skattemässigt resultat. Vilket kan skilja väldigt mycket...

Tack för svar - jag använder Visma och den kontoplan som ingår där, så det är konteringen där jag undrar över. Bokslutet är så litet att det klarar jag av manuellt med bokföringsordrar i Visma.

 

Är det kanske så enkelt att jag bokför vinsten på 8220 (kredit) och sedan gör en skattemässig justering i deklarationen?

Mvh
Rolf J

Om du gör din skatteberäkning i deklarationen så räcker det. Du får då alltså göra deklarationen innan du fastställer resultatet i bokslutet.. Men det har du säkert koll på. Lycka till!