Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Betala faktura i EUR

Hej! Jag fick en faktura i EUR från Litauen utan moms.  Hur bokför jag den?

 

Mvh

P

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Pontus,

 

När du har angett ditt VATnummer får du en faktura utan moms. Om du är redovisningsskyldig i Sverige räknar du fram momsen genom att ta totalbeloppet på fakturan och multiplicera med den procentsats som gäller i Sverige. 

I vårt användartips Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU ger vi exempel på hur du kan bokföra. 

 

En leverantörsfaktura från ett annat land och i en annan valuta registreras på samma sätt som en faktura från en svensk leverantör och enda skillnaden är du anger beloppen i den valuta som står på fakturan som du fått.

I din bokföring redovisas alla fakturor, oavsett vilken valuta de har, i SEK. Fakturans belopp räknas automatiskt om från valutan som är vald för leverantören till SEK.

 

Vad gäller ev. valutavinst eller förlust så fungerar det såhär: 

När du använder faktureringsmetoden bokförs fakturan först som en leverantörsskuld till den valutakurs som gäller för fakturadatumet. När fakturan sedan registreras som betald kommer den att bokföras till den kurs som gäller på betaldagen. Har valutakursen då gått upp kommer programmet att bokföra en valutaförlust och tvärtom en valutavinst om valutakursen gått ner.

 

Ha en härlig torsdag! Tinna 🙂 

 

 

Hej Tinna,

 

Tack för svar. 

 

Följdfråga... Gällande "ev. valutavinst eller förlust"...   Är detta verkligen nödvändigt?

Jag har kvitto från Nordea exakt på SEK öret vad EUR beloppet blev. Kan jag inte bara bokföra betalningen i den faktiska kostnaden i SEK, då jag bifogar både EUR faktura och Nordea kvitto i SEK?

 

Mvh

P

 

Hej Ulf,

I och med att du arbetar i Visma eEkonomi som är ett smart och bra program så får du draghjälp med hela hantingen och anledningen till att jag skrev in stycket om en ev. valutavinst eller valutaförlust var mest för att du eller andra forumbesökare skulle få veta hur det fungerar. 

 

/Tinna

 

  

Hej Tinna,

 

Tack för svar.  Betyder det att direkt kan bokföra i SEK med Nordea kvitto samt € fakturan som underlag?

 

Mvh

Pontus

Hej Pontus, 

Det betyder att du lägger in din leverantörsfaktura som du har mottagit i den valuta som den är utställd i och enda skillnaden mot en vanlig svensk faktura är du anger beloppen i den utländska valuta som står på din leverantörsfaktura. 

I programhjälpen finns en instruktion Jag har betalat en utländsk faktura. Hur registrerar jag den som betald? som berör betalning av utländsk faktura. Kika på den så hoppas jag att den hjälper dig att komma vidare. 

 

Hälsningar Tinna 🙂