Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Betala in Moms, Arbetsgiv.avg, Skatt, F-skatt genom leverantörsfaktura

Hej!

 

Har SEB-integration och alla leverantörsfakturor skickas och signeras i eEkonomi.

Som jag gjort hittills så summerar jag Moms, Arbetsgiv.avg, Skatt, F-skatt och lägger via banken in en betalning på deras till BG med vår OCR 1655...

 

Så, har lagt upp Skatteverket som en leverantör.

Hur ska denna leverantörsfaktura se ut så att det konteras på rätt?

Förfallodatum: När de ska ha belopp på skattekontot.

Totalbelopp: Moms, Arbetsgiv.avg, Skatt, F-skatt

Lev.fakturannr: ?

Konto: Hur ska kontodelen se ut, vilka?

 

Mikaelstergren_0-1727085831748.png

Mvh,

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skatteverket skall inte lägga upp som en leverantör. Du hanterar in och utbetalningar enbart från kassa och bankhändelser där du skall matcha utbetalningen från företagskontot med inbetalningen på skattekontot. 

/Joachim

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Tack för snabbt svar. Dock ger jag mig inte. Jag vill verkligen inte logga på banken för att göra denna betalning manuellt, vill smeta in det i hanteringen.
Tekniskt sätt är ju Skatteverket en leverantör av samhällstjänster som jag vill/ska betala för 🤪

Är jag helt ute och cyklar om jag gör så här? Fått tag i denna instruktion:

  1. Skapa en leverantör:
    • Skapa en ny leverantör för Skatteverket om du inte redan har gjort det.
    • Ange Skatteverkets bankgiro (5050-1055 för de flesta skatter och avgifter). Bocka OCR.
  2. Skapa en ny leverantörsfaktura:
    • Gå till "Leverantörsfakturor" och klicka på "Ny leverantörsfaktura".
    • Välj Skatteverket som leverantör.
  3. Fyll i fakturainformation:
    • Ange ett fakturanummer (t.ex. "Skatt månad år").
    • Sätt förfallodatum till det datum skatten ska betalas.
    • Ange ditt OCR-nummer hos skatteverket.
  4. Kontering:
    • För varje typ av skatt eller avgift, lägg till en ny rad i konteringen:
      a) Moms: Debet: 2650 (Redovisningskonto för moms) Kredit: 1630 (Skattekonto)
      b) Arbetsgivaravgifter: Debet: 2710 (Personalskatt) Kredit: 1630 (Skattekonto)
      c) Anställdas skatt: Debet: 2710 (Personalskatt) Kredit: 1630 (Skattekonto)
      d) F-skatt: Debet: 2512 (Beräknad skuld för debiterad F-skatt) Kredit: 1630 (Skattekonto)
  5. Summering:
    • Kontrollera att summan av alla debetposter motsvarar den totala betalningen.
    • Den totala krediten ska gå till konto 1630 (Skattekonto).
  6. Spara och godkänn fakturan:
    • Spara fakturan och godkänn den för betalning.

När betalningen sedan görs, kommer följande kontering att ske automatiskt:

Debet: 1630 (Skattekonto) Kredit: 1930 (Företagskonto/checkkonto)

Detta upplägg gör att:

  • Skuldkontona (2650, 2710, 2512) minskar när du skapar leverantörsfakturan.
  • Skattekontot (1630) ökar tillfälligt när du skapar leverantörsfakturan.
  • När betalningen görs, minskar skattekontot (1630) och bankkontot (1930) påverkas.

Genom att göra på detta sätt kan du hantera betalningen av skatter och avgifter via leverantörsfakturasystemet, vilket bör förenkla din process och minska behovet av manuella bankbetalningar.

Hej

Det fungerar men du bör i så fall alltid välja att kontot skall vara 1630 oavsett vad det är för skatt du betalar för.

Fördelningen av vad det är för skatt skall sedan göras från skattekontot när du hämtar dessa händelser från skattekontot. När fakturan betalas så har händelserna inte dragits från skattekontot än vilket är orsaken till att du inte skall lägga upp det mot 2650,2512 etc. Plus att det inte alltid kommer vara så att du behöver betala in den exakta summa utan det kan finnas kvar ett saldo på skattekontot.

Arbeta med koppling till skatteverket

/Joachim
 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Eftersom jag är lite "Kapten Långsam" kan du ge mig ett exempel på hur det skulle kunna se ut, typ en skärmbild?
Att ha de olika summorna på denna lev.faktura gör ju saker tydligare men är inte nödvändigt utan det skulle räcka med summan på 1630?
Men, som sagt, ser gärna ett exempel på hur det skulle kunna se ut i båda varianterna.

 

Hej

Så här bör du hantera det. I exemplet så betalar du in 10 000 till SKV. 5 000 avser moms och 5 000 avser F-skatt.

Fakturan skapar du då så här.



Senare så hämtar du händelserna från skatteverket efter det att du lagt upp kopplingen till skatteverket.

Då bokförs momsen och skatten för sig på detta sätt.

 





/Joachim