Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Orfeous
MEDLEM

Betala någon annans faktura.

Säg att jag har konsultat åt ett aktiebolag med inköp och detta AB får av hälsoskäl göra en total paus i verksamheten. Kan jag med mitt enskilda företag fortsätta köpa in produkter från samma leverantörer, lagerlägga eller sälja vidare med mitt företag men fakturarna är ställda till AB’t? Med andra ord betalar jag och bokför någon annans leverantörsfakturor som om de var ställda till mitt företag. Försäljningen av varorna betalar jag in moms för.

Allt detta så klart med godkännande från AB’t.

Alla inköp i fråga är import av varor från annat EU land och försäljningen i Sverige.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Om fakturorna inte är utställda i ditt företags namn är kostnaden inte avdragsgill för ditt företag. 

OK, jag förstår, men om jag formulerar frågan så här:

Får man bokföra leverantörsfakturor (från annat EU-land) som är ställda till en annan juridisk person? 

Hej!

 

Jag hoppar in för att du skall få svar i din och AnnicaLs tråd. Jag skulle säga att det fortfarande blir som Annica skriver, det vill säga att eftersom fakturorna inte är utställda i ditt företags namn så är dessa inte avdragsgilla i ditt företag. Det är möjligtvis att det kan gå under utlägg men då behöver du även fakturera vidare dessa till den som skall påverkas av kostnaden samt skicka med underlagen eftersom dessa inte är dina. Man bokför det då mot ett 16XX konto temporärt, men viktigt att du får tillbaka dessa pengar till företaget eftersom det inte skall påverka ditt företag. 

 

Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket alternativt en konsult för hur du skulle kunna hantera detta om du är osäker.

Ha det fint.

 

Josefine