Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hoogey
UTFORSKARE

Betala ut skattefritt traktamente eller dra av på inkomstdeklarationen?

Jag undrar vad som är mest fördelaktigt (eller enklast) gällande traktamenten för inrikes tjänsteresor - att mitt aktiebolag betalar ut skattefritt traktamente (dvs schablonbeloppen) eller att jag som privatperson gör avdrag för traktamentet i min inkomstdeklaration för samma belopp enligt Skatteverkets avdragslexikon "traktamente har inte betalats ut" (se länk nedan)?

 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/avdragslexikon/t.4.5fc8c94513259a4ba1d80...

 

Förutsättningarna är följande:

  • Mitt aktiebolag är bara till för sidouppdrag och jag tar inte ut någon lön ur företaget, endast utdelning inom gränsbeloppet. Endast jag och min fru som är aktieägare/anställda.
  • Min huvudsakliga anställning och inkomstkälla är en heltidstjänst hos en annan arbetsgivare och lönen därifrån beskattas maximalt eftersom den ligger över den högre skiktgränsen. 
  • Resorna som ligger till grund för traktamenten är inom Sverige och uppfyller förstås alla Skatteverkets krav.

Frågan är alltså vad som är mest fördelaktigt:

  1. Att låta mitt företag betala ut traktamente till mig.
  2. Att företaget INTE betalar ut traktamente och att jag istället gör avdrag i min deklaration.

Hoppas någon kan hjälpa mig (och förtydliga om jag missförstått något)!

 

 

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hoogey!

 

Om företaget betalar ut traktamentet, så innebär det att du ökar kostnaderna med 230 kronor. Du slipper alltså att först betala bolagsskatt (21,4%) och sedan kapitalskatt (20%) för att kunna få ut dessa 230 kronor som vinst i handen annars.

 

Undviken skatt vid Traktamente från Företaget: 230 kr - (230 kr * 0,786 * 0,8) = 85 kr

 

 

 

Om du istället drar av traktamentet i din din deklaration, så innebär det att du slipper betala statlig marginalskatt (minst 50%) på 230 kronor av din inkomst i den övre skiktgränsen.

 

Undviken skatt vid Avdrag i Deklarationen: 230 kr * 0,50 = 115 kr

 

 

 

Så för att betala så lite skatt som möjligt på dina pengar, ska du i ditt fall alltså göra avdrag i deklarationen.

 

Det är endast de företagsägare som ligger under brytgränsen för statlig skatt som tjänar på att ta ut pengarna som traktamenten från sina företag.

 

Mvh

Stort tack!