Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betalat mer än leverantörsfakturabeloppet

Har betalt 1677 kr för mycket och fört in det TOTALA beloppet under utbetalningar på motsv. lev-faktura. Men hur gör jag nu när leverantören har betalt tillbaka de 1677 kronorna?

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Har du i samband med denna transaktion fått ett negativt saldo i reskontran ?

I så fall är det bara att göra en ny "betalning" till leverantören med - 1677 kr.

Om detta inte funkar får du göra detta i två steg. I samband med detta förutsätter jag att din reskontra är rätt och att fakturan har saldot NOLL.

Först får du boka in beloppet du betalat för mycket.

1930 KREDIT 1677
1999 DEBET 1677 - (OBS-konto)

Leverantör betalar tillbaka:

1930 DEBET 1677
1999 KREDIT 1677

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Davor, Jo jag fick ett negativt saldo! Ny betalning: jag förstår hur du menar men får inte upp just denna faktura under Betalningar/Utbetalningar. Jag har ännu inte skrivit ut någon journal för månaden. Hur exakt skall jag göra för att få upp just denna faktura för att göra "minusbetalningen"?
Davor P1
CHAMPION

Gå in under BETALNINGAR - UTBETALNINGAR

Välj att visa ALLA FAKTUROR
Sortera på antingen NAMN eller LÖPNUMMER exempelvis

Skriv in leverantörsnamnet eller löpnumret i SÖK rutan

Nu bör du få upp "rätt" faktura. 

Jag misstänker att den har statusen PÅ VÄG.......

Lycka till!

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Svea!

När en faktura blivit överbetald och har ett negativt saldo på sig syns den inte längre under Betalningar - Utbetalningar, utan du får istället gå in på leverantörsfakturan och på fliken betalningar. Under kommando klickar du på Ändra betalstatus och anger datum och konto. Efter detta kommer den försvinna från din leverantörsreskontralista.

/Elin

Alltid lär man sig något nytt 😉