Jag går igenom hela bokföringen för 2021, pga att jag använt fel momskod på royalties o därför behöver korr detta. Jag har då även upptäckt att jag har fått in betalning för tjänst till mitt privata konto som jag inte överfört till företagskontot, men jag har bokfört inkomsten.
Hur gör jag nu? Hur bokförs det rätt i EF?
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så har du alltså bokfört inkomsten i 2021 men inte överfört pengarna bara? I sådana fall så antar jag att du bokförde inkomsten som du fick till det privata kontot mot tex 2013 i debet och lämpligt intäktskonto samt moms i kredit. Att du inte överfört pengarna ännu gör ingenting så länge intäkten är bokförd i 2021, så om du nu vill ta ut pengarna så bokför du det mot överföringen nu 2022 mot 2018 för att visa att du satt över pengar från det privata kontot.
Ha det fint!
Josefine
Det stämmer, men det sista förstår jag inte. De är ju redan "uttagna". Alltså kvar på mitt privata konto. Måste jag göra överföringen nu 2022 o sen sätta tillbaka dem igen?
Hej igen!
Ber om ursäkt, ser nu att jag råkat skriva ta ut pengarna men menar självklart sätta in pengarna ( på företagskontot ). Så vad jag egentligen menade är att i och med att själva intäkten är bokförd i rätt räkenskapsår och du bokförde det som ett eget uttag för att visa att pengarna finns på ditt privata konto, så gör det ingenting att dessa inte överförts till företagskontot. Du behöver nödvändigtvis inte göra denna överföringen nu i 2022, men om du vill så kan du bokföra det som en egen insättning mot 2018 i kredit och 193X i debet när du för över pengarna från ditt privata konto till företaget.
Det är dock inget som är nödvändigt i och med att du är en enskild firma, utan pengarna kan fortsätta vara på det privata kontot om du vill.
Hoppas detta gjorde det lite tydligare för dig, ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.