Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniel_H
MEDLEM

Blir förskottsbetalningen korrekt bokförd

Hej 

Har en fråga som jag inte blir klok på om jag gör rätt

Först så sitter jag med bankkoppling och låst bokföringen per månad. 

En kund till mig har betalt in en faktura dubbelt i december och vi har kommit överens om att de endast betalar mellanskillnaden på nästa faktura. Nu har denna gått ut och de har betalt mellanskillnaden 

Då de betalade in denna i december så lade jag in det som debet på konto 1930 och kredit mot konto  2420.  För att bankintegrationen summa ska stämma mot företagskontot

Nu till min faktiska fråga ska man nu då skapa en verifikation som går mot följande

Konto 1510:  kredit XXXX kr 

Konto 2420  debit XXXX kr 

samt notera att det är mot fakturanr: NNNNNNN 

4 SVAR 4
LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

Om jag förstår det rätt, har du i nya fakturan, fakturerat normalbelopp (utan avdrag)

Exempel:   

D1510:    100,00

K3010:     100,00

På konto 2420 ligger i kredit 50,00

Vid betalningen från dem på  50 kr, bokar du:

D1930:       50 kr

D2420:        50 kr

K1510:       100 kr

Lycka till, 

Lena

Nja inte riktigt 

systemet har redan registrerat inbetalningen på fakturan mot konto 1930. Och nu står det att fakturan är obetald. Detta vill jag korrigera då jag har en kredit mot konto 2420 

Men då fakturan nu automatiskt bokförs iom bankkopplingen. Så blir frågan hur jag ska bokföra gapet mot förskottet 

Jag kan ju inte redovisa mot konto 1930 utan då kommer ett larm om låsning upp samt endast kassakonto kommer upp. 
som jag förstår det ska jag ta debet mot förskottet för att det ska nollas i bokföringen och kvitta den mot skulden på fakturan. Och som jag tolkar det ska den gå mot konto 1510 för att balansera ut allt 

LW -60
UTFORSKARE

Ja, det här är dilemmat med programvaror som ska "hjälpa till", det blir mer stjälp, tycker jag...

Har den bokat hela fakturabeloppet på 1510  också? i så fall, finns det möjlighet att du gör en manuell bokning D2420 / K1510, och stämmer 1510 då med kundreskontran?

Mvh Lena

Daniel_H
MEDLEM

Problemet är löst!

Under skapandet av en verifikation så missade jag att addera in mot kundfakturan. Nu ser allt bra ut